Stressmestring

5 tips for å takle stress

Stress kan oppleves på mange måter. Få en oversikt over de vanligste symptomene og eksperttipsene for å takle dem.

Foto
Jeton Kacaniku

Live Landmark er mentaltrener og foredragsholder. Hun mener tankene dine har mye å si for hvordan du takler stress. Her er hennes tips.

1. Planlegg tiden og oppgavene
Lær deg å prioritere, det betyr at du må velge noe fremfor noe annet og også faktisk velge bort noe.

2. Ta pauser

Tidligere gjorde de fleste et mer fysisk arbeid. Da måtte man ta pauser, for at kroppen skulle klare å fullføre arbeidsøkten. I dag jobber de fleste med hodet, altså hjernen, men mange glemmer å gi den en pause. Hvis du husker å gi hjernen din pauser, altså koble av, så holder den ut lengre og du kan levere flere gode arbeidsøkter.

3. Stopp destruktive tanker

Vurder om det er nyttig det du tenker på. Vil det endre situasjonen? Er det bra for deg? Det er ikke uvanlig å drive med bekymring eller negativ tenkning, men det er fullt mulig å la være. Hvis du irriterer deg over en kollega eller bekymrer deg for arbeidsoppgaver er det mulig å aktivere din indre stopp-knapp.

Live portrett høyoppløslig-2

Live Landmark er mentaltrener og foredragsholder.

4. Fokuser på hva du vil

Ikke tenk på at alt du ikke vil. Hjernen din klarer ikke å bearbeide negative tanker og du kommer i direkte kontakt med det du forsøker å unngå. Lær deg å komme inn i gode sinnstilstander og fortsett å øve på dette. Folk som er glade blir smartere fordi de kobler på læringssentrene i hjernen. Da presterer man også bedre.

 

Ledelseskurs

Stressmestring

Hotell Amanda, Haugesund
5. Sov godt

Sørg for å få god søvn. Ikke alle er like bevisst på at dette er den tilstanden der hjernen din får hentet seg inn, men det er mange fordeler ved å sove godt, og det er mulig å lære seg dette. Kutt ut jobb og andre liknende aktiviteter de siste timene før du legger deg.


Kilde: Arbeidstilsynet

 

Publisert i Karriere