På tide å droppe medarbeiderundersøkelser?

Undersøkelser viser at resultatene ofte blir liggende og oppfølgingen er mangelfull.

Tekst
Redaksjonen

Annenhver leder er usikker på hva de får ut av medarbeiderundersøkelser. Det fremgår av en svensk undersøkelse utført av Chef og Novu. 550 sjefer og ledere har deltatt i undersøkelsen, og det er tydelig at mange setter spørsmålstegn ved nytten av den tradisjonelle medarbeiderundersøkelsen med hundrevis av standardiserte spørsmål.

Hver tiende sjef skeptisk

Hver tiende sjef sier at medarbeiderundersøkelser skaper uro blant de ansatte. Mange opplever også at undersøkelsene ses mer som en evaluering av sjefen enn en kartlegging av arbeidsmiljøet eller organisasjonen. Oppfølging, selv om den er mangelfull, koster også penger og tid.

Hold deg oppdatert på ledelsesnyheter!

Meld deg på vårt nyhetsbrev.

Også forskere ved Lunds Universitet gjennomførte nylig en studie av medarbeiderundersøkelser, som de mener skaper en illusjon om at organisasjonen lytter til den enkelte medarbeider. Men det som skjer i virkeligheten er at alle enkeltsvarene blir slått sammen til et kjempestort tallmateriale, og skvises deretter ut igjen i form av et par punkter i en Power Point-presentasjon, ifølge forskerne. Kjenner du deg igjen? I så fall er det kanskje på tide å droppe den tradisjonelle medarbeiderundersøkelsen, og finne andre måter å ta temperaturen på trivsel og arbeidsmiljø.


Kilde: chef.se

Publisert i Ledelse