Livskvalitet på jobb

Slik påvirker jobben livskvaliteten din

Hvordan du fremstår som leder påvirker kanskje livskvaliteten til de ansatte mer enn du tror. Sjekk hva du bør være obs på.

Tekst
Redaksjonen
Foto
NTB Scanpix

Skal du klare å utvikle deg som menneske på jobben, er livskvalitet og trivsel en helt avgjørende faktor, skal vi tro den danske lektoren Hans Henrik Knoop, ved Danmarks institut for Pædagogig og Uddannelse. Han mener organisasjoner og arbeidsplasser må jobbe for å skape god livskvalitet gjennom engasjement, selvtillit og fleksibilitet hos medarbeiderne. Det sier han til Ledelse i Dag, en elektronisk tidsskrift produsert av danske Lederne.

Er medarbeiderne likegyldige og kjeder seg på jobben, vil det påvirke livskvaliteten.

– Du blir ikke utbrent av å gjøre en god jobb, men av å bli konfrontert med dårlige resultater av innsatsen din. Derfor bør man som leder sikre at medarbeiderne aldri tvinges til å gjøre mer enn de har kapasitet til å gjøre for å opprettholde kvaliteten på arbeidet, sier Knoop.

Han mener arbeidsplassene har et ansvar og en god mulighet til å legge til rette for god livskvalitet. – Alle taper på at en kollega blir syk, og i dag vet vi hvordan vi unngår dette, sier Knoop.

Hold deg oppdatert på ledelsesnyheter!

Meld deg på vårt nyhetsbrev.

Lektoren mener det er noen livskvaliteter man bør ta hensyn til for at man skal trives og prestere på jobben. Her er noen av dem:

  • Kroppslig sunnhet
  • Selvbestemmelse
  • Opplevelsen av å være god til noe
  • Ha tro på egne muligheter
  • Ha egne interesser
  • Ha omsorgsfulle sosiale relasjoner
  • Personlig utvikling
Publisert i Ledelse