Stressmestring

Anbefaler at du holder pusten hver dag

Over halvparten av befolkningen puster feil. Er du en av dem, gjør det faktisk mer med deg enn du kanskje tror. Det fikk Britt Bjørgård erfare.

Tekst
Sissel Fantoft
Foto
Thomas Haugersveen

Mange kjenner seg igjen i følgende scenario: Du sitter foran pc’en og stresser for å rekke en viktig deadline. Skuldrene trekker seg mer og mer oppover, nakken er stiv og kroppen verker fordi du har sittet stille i altfor mange timer. Jo mer stresset du blir, jo raskere går pusten din.

– 60 prosent av befolkningen har omvendt pustemønster, noe som skaper spenninger i kropp og sinn. Ved å puste riktig mestrer du stressresponsen din, samtidig som pusten bidrar til å skape en avspenning i kroppen, sier coach, kurs- og foredragsholder Britt Bjørgård.

17. mars holder hun en workshop i pusteteknikker på Farris Bad for Ledernes medlemmer og andre interesserte.

Lyst til å blir flinkere til å takle stress? Meld deg på kurset her! 

Medlemskurs

Pust, energi og livskraft, Larvik

Farris Bad, Larvik

– Spesielt når vi er stresset blir kvaliteten på pusten dårlig. Å endre pustemønster, ved for eksempel å puste dypere eller holde pusten litt, er noe av det mest effektive vi kan gjøre for å roe ned stress. Jeg kaller det pustepiller – det er raskt, helt gratis og veldig effektivt i en travel hverdag, sier hun.

En annen teknikk er å variere mellom å puste inn og ut gjennom høyre eller venstre nesebor.

– Trekker du pusten gjennom høyre nesebor øker energien i kroppen, og puster du med det venstre slapper du av. Det finnes mange ulike pusteteknikker du kan bruke for å styre det som skjer på innsiden av kroppen, sier hun.

Utbrent to ganger

Hvordan vi puster påvirker alle de vitale funksjonene i kroppen.

– Når vi puster dårlig kan det føre til mange fysiske plager. Det begynner gjerne med stiv nakke og skuldre, hodepine og søvnløshet, og hvis vi ikke tar tak i dette kan det føre til at vi blir deprimerte og utbrente, sier Bjørgård.

Hun har selv personlige erfaringer med hva som kan skje hvis man ikke lytter til kroppens signaler.

– Jeg jobbet mange år i bank og IT-bransjen, var flink og ambisiøs og som så mange andre ignorerte jeg kroppens signaler. To ganger førte det til at jeg ble utbrent. Jeg var så utmattet at jeg ikke kunne være i samme rom som andre mennesker eller høre på musikk – jeg kunne rett og slett ikke ta inn noen inntrykk, hjernen var fullstendig overbelastet, sier hun.

Britt Bjørgård er instruktør i kundalinyoga og hjelper mange med å bruke pusten som viktig virkemiddel for stressmestring. Selv gjør hun yoga hjemme på stuegulvet hver dag.

Bjørgård er også kundaliniyogalærer, og det er derfra hun har hentet mye av sin kunnskap om pusten og pusteteknikker.

– Det er viktig å være klar over at den menneskelige energien ikke består av kalorier og adrenalin, men av fysisk, mental, følelsesmessig og spirituell energi. Hvis vi går på akkord med noen av disse skaper det en ubalanse, og da hjelper det ikke hvor sunt vi spiser eller hvor mye vi trener. Vi mennesker har lett for å glemme at vi er sammensatte vesener. Å være i kontakt med ditt eget åndedrett er veien til bedre kontakt med seg selv, sier Bjørgård.

Ta hånd om deg selv

I gjennomsnitt trekker vi pusten mer enn 15 ganger per minutt når vi er stresset. Flere enn 10 åndedrett per minutt skaper i seg selv en tilstand av stress. Det betyr at rask og grunn pust forsterker følelsen av stress.

– Etter 45-50 minutter stillesittende arbeid klarer ikke hjernen vår å fokusere like skarpt, derfor er det så viktig med små pauser i arbeidsdagen. Stopp opp, strekk litt på deg og fokuser på å puste rolig og dypt i noen minutter, så kommer energien tilbake og du vil jobbe mer effektivt. Pustepillene er ditt eget medisinskap med bare positive effekter, sier Bjørgård.

 

Det er mye bedre med en pustepille enn en sjokolade og enda en kaffekopp. Da går blodsukkeret raskt opp, og så faller det igjen.

Britt Bjørgård

 

Ved å implementere slike enkle rutiner i hverdagen får du energi som vil gjøre arbeidsdagen lettere.

– Det er mye bedre med en pustepille enn en sjokolade og enda en kaffekopp. Da går blodsukkeret raskt opp, og så faller det igjen. Jeg kaller det jukseenergi – det belaster systemet ditt istedenfor å styrke det, sier hun.

Ny teknologi og store krav i arbeidslivet gjør at vi daglig utsettes for mange inntrykk. Bjørgård mener vi lever i et samfunn hvor vi hele tiden skal prestere på alle områder, og at vi stiller enormt høye krav til oss selv.

– Mine klienter som er utbrent, forteller at det verste for dem er den dårlige samvittigheten over at de ikke klarer å jobbe like mye som før. Det er bare trist, sier hun.

I bedrifter som er rammet av nedbemanning og omstillingsprosesser er mange medarbeidere utsatt for stressreaksjoner. Det beste du kan gjøre for å unngå stress er å lytte til kroppens signaler, og finne ut hva som både tapper deg og gir deg energi.

– Husk at det er du som er den viktigste personen i ditt liv. Hvis ikke du tar hånd om deg selv er det ingen andre som gjør det, sier Bjørgård.


 

Dette gjør en rolig pust med deg

  • Den gjør deg avslappet og rolig.
  • Øker energiflyten i kroppen.
  • Reduserer og forebygger oppsamling av gifter i lungene.
  • Stimulerer kjemikaliene i hjernen – endorfinene som hjelper til å bekjempe depresjoner.
  • Får hjernen tilbake til bedre konsentrasjon og beredskap.
  • Gir bedre kapasitet til å håndtere negativitet og emosjoner, gir klarhet, sinnsro og tålmodighet.

 

Publisert i Trygt arbeidsliv