Hvor flink er du til å markedsføre deg selv?
Selg deg selv

Hvor flink er du til å markedsføre deg selv?

Du er sikkert flink til å markedsføre bedriften du jobber for. Men hva svarer du om du får beskjed om å markedsføre deg selv? Svaret bør du ha klart før du får bruk for det.

Tekst
Sissel Fantoft
Foto
iStock
Dato

I dag skifter nordmenn hyppigere jobb en bare for noen få år siden. De siste to-tre årene har store deler av norsk arbeidsliv vært gjennom en stor nedbemannings- og omstillingsbølge. Og det er ingen forbigående tilstand, men en virkelighet vi er nødt til venne oss til, ifølge organisasjonspsykolog José Manuel Redondo Lopera.

Han er utdannet markedsfører og coach, og har en master i business administrasjon (MBA) med fokus på strategi og ledelse.

– Å være leder i Norge i dag er risikosport. Leverer man dårlige resultater kan man miste jobben på dagen. Ingen er trygge. Selv om du trives i jobben og har økonomien på stell, så kan det plutselig skje endringer som gjør at du må tenke nytt. Mennesker i produksjonsbedrifter erstattes i stadig økende grad av roboter, og digitaliseringen fører til at jobben ansatte gjør kan outsources til lavkostland. Noen får andre perspektiver på karrieren når de stifter familie, eller oppdager at de egentlig ønsker å drive med noe helt annet, sier han.

Ha en plan B

Hvis du plutselig befinner deg i en situasjon hvor karrieren din tar en ny retning er det viktig å være forberedt.

– Du må rett og slett ha en plan B. Det er akkurat de samme prinsippene som ligger til grunn for karrierestyring som for å drive business: Du må ha et produkt du kan selge, et nettverk å selge produktet til og en merkevare som sier noe om produktet. Det er viktig med genuine relasjoner til menneskene du har i nettverket ditt, for man gjør ikke business med en logo, men med mennesker, sier Lopera.

Når det gjelder karrierestyring er det du selv som er produktet du skal selge.

– Hvem er du? Hvilken verdi skaper du for potensielle arbeidsgivere? Hva er din markedsverdi? Du må bygge et nettverk mot den målgruppen du er attraktiv for, og som vil kjøpe deg og dine tjenester, sier han.

Du bør også jobbe med å bygge opp en personlig merkevare.

– Hva sier de andre om deg når du ikke er til stede? Det er det som avgjør om du får drømmejobben eller ansvaret for spennende prosjekter du har lyst til å lede, sier han.

LinkedIn som verktøy

Selv om du sitter i en trygg stilling og trives i jobben er det ingen grunn til å vente med å ta styring på karrieren, mener Lopera.

– Samtidig som du bygger relasjoner i den jobben du har og sprer bedriftens merkevare, kan du også skape relasjoner i forhold til din egen karriere og styrke deg selv som merkevare. Jeg jobber med mange toppledere, og blir stadig overrasket over at selv ledere som jobber med merkevarebygging, og som ikke har noen problemer med å markedsføre bedriften, plutselig blir stumme når jeg ber dem markedsføre seg selv, sier Lopera.

Lag deg en oversikt over hva du gjør som er verdiskapende (gjerne dokumentert i kroner og øre), hva som er din karrierekapital (utdannelse, erfaring, verdifull kompetanse og så videre), hva som er dine signaturstyrker, hvilket nettverk du har og hvilke plattformer du opererer på.

 

Hvis du bruker LinkedIn på riktig måte, kan det være en svært verdifull plattform.

José Manuel Redondo Lopera

 

 

– Eksempler på nettverksplattformer kan være LinkedIn, en blogg, foredrag, bøker du har skrevet eller en podcast. Det handler om å finne steder hvor du kan synliggjøre deg selv for de som er i målgruppen din, sier Lopera.

Når det gjelder både business og karriere er LinedIn definitivt den beste nettverksplattformen, mener han.

– Hvis du bruker LinkedIn på riktig måte kan det være en svært verdifull plattform. LinkedIn er ikke et sosialt nettverk slik som Facebook, Twitter og Instagram, som er deler av din privatsfære. Det er et forretningsnettverk som heller ikke – slik mange tror – er et sted å finne en ny jobb, men derimot et sted for kompetanseutvikling, understreker han.

På LinkedIn kan man holde seg oppdatert på hva som skjer innenfor sin bransje og sitt fagfelt.

– LinkedIn har 500 millioner brukere verden over, som deler aktiviteter og ideer. Det er et fantastisk verktøy for nettverksbygging, hvor man kan holde seg faglig oppdatert og jobbe strategisk mot sin egendefinerte målgruppe. Jeg har blitt kjent med mange via LinkedIn som jeg siden har møtt personlig og utviklet gode, personlige relasjoner med, sier Lopera.

 


 

Slik tar du kontroll over din egen karriere

  • Bygg sterke, genuine relasjoner. Det handler ikke om hvor mange du kjenner, men om hvor mange som kjenner deg.
  • Bygg din personlige merkevare. Tenk over om du har den riktige merkevaren i forhold til det nettverket du ønsker å markere deg i. Det hjelper ikke om du er flinkest i verden hvis det bare er familien din som vet det.
  • Vær bevisst på din personlige markedsverdi i forhold til jobb og karriere. Hvilken verdi skaper du for arbeidsgiver og kunder som gjør at du fortjener lønna di?
  • Hva er din karrierekapital: Hva er unikt og verdifullt med deg når det gjelder utdannelse, erfaring etc.?
  • Hva er dine signaturstyrker? Hvilke oppgaver er du flink til?
  • Hvilke personer har du i nettverket ditt?
  • Har jeg riktig nettverksplattform for å lykkes med karrieren min?
Kilde: José Manuel Redondo Lopera

 

Publisert i Karriere