Illustrasjon av tyv har en gul sekk full av distraksjoner, som mobiltelefoner.
FOKUS

Fem skritt mot færre distraksjoner

Det er spesielt to ting som gjør at vi mister fokuset i løpet av en arbeidsdag.

Tekst
Redaksjonen
Foto
Maskot
Illustrasjon
iStock og Rolf-Arne Sand
Dato

William Treseder er partner i BMNT, et konsulentselskap innen problemløsning i Silicon Valley. Han elsker å finne måter å forbedre den hverdagslige oppførselen som definerer livene våre.

–Før pleide jeg å våkne om morgenen, snuble over telefonen og umiddelbart forsvinne inn i en strøm av meningsløse varslinger. Dette fortsatte utover dagen og hindret meg i å utføre viktige gjøremål, skriver han i en artikkel i Harvard Business Review.

Hold deg oppdatert på ledelsesnyheter

Meld deg på nyhetsbrevet vårt!

Stjeler fokus

Smarttelefoner og nettbrett er nyttige verktøy, men samtidig en kilde til evigvarende distraksjoner. Amerikanske ledere er online i gjennomsnitt mer enn tolv timer per dag.

–Det at vi er hypertilkoblet hele tiden gjør at vi aldri får tid til å fordøye, lade opp og konsentrere oss om de viktigste oppgavene, sier Treseder.

Den andre store distraksjonen for ledere er møter.

–Studier indikerer at ledere tilbringer mellom 35 og 55 prosent av arbeidstiden sin i møter. Skal vi øke produktiviteten og effektiviteten vår, er vi nødt til å gjøre noe, sier han, og ramser opp fem daglige øvelser som kan hjelpe.

Tre mennesker sitter sammen på jobb. Smilende mann i forgrunnen.
Fornøyde folk som har tatt tak i distraksjonene på jobben.

Gode tips

Praktiser mindfullness: Den aller største feilen de fleste av oss gjør er måten vi starter dagen på. Ikke kast deg over telefonen med én gang du våkner, men ta deg tid til en enkel mindfullness-øvelse. Det kan være alt fra å trekke pusten dypt noen ganger til å meditere i 20 til 30 minutter.

Organiser oppgavene: Den første delen av dagen er den mest effektive, så sørg for å sette av tid til å løse de mest komplekse og kreative oppgavene da. Så kan du heller skyve møtene til ettermiddagen.

Rydd opp: Omgivelsene dine påvirker produktiviteten din og kvaliteten på arbeidet du gjør. Sørg for å holde orden på skrivebordet ditt, på pc-en, og ikke la telefonskjermen flomme over av app-er du aldri bruker. Og ikke minst: Skru av alle varslinger på telefonen!

Det at vi er hypertilkoblet hele tiden gjør at vi aldri får tid til å fordøye, lade opp og konsentrere oss om de viktigste oppgavene.

William Treseder

Krymp møtene: På det siste møtet du deltok i; hvor mange av menneskene var direkte involvert i det møtet egentlig handlet om? Mange studier har vist fordelene ved møter med færre deltakere. Møter med åtte deltakere eller færre er mest effektive.

Skap buffere: Mangelen på marginer er en viktig årsak til at mange mennesker sliter med å holde fokus. Det er vanskelig for hjernen å skifte oppgaver og kontekst ofte, og det blir vanskeligere utover dagen. Derfor bør du legge inn 15 minutter buffertid for hver 45-60 minutter du tilbringer i et møte, for å fordøye, reflektere og prioritere. Da unngår du å kaste bort tid, og føle deg utbrent på slutten av dagen.

 

Kilde: Harvard Business Review

Publisert i Ledertips