Nysgjerrighet: Smilende mann sitter i spenn i en gammel dørkarm.
Vær nysgjerrig på idéer

Si ja til kreativitet!

Kreativiteten er ikke noe vi får utdelt, og ferdig med det. Du kan utvikle den, og det viktigste du gjør er å være nysgjerrig og stille med åpent sinn.  Stig Hjerkinn Haug mener du som leder bør lære å si «Ja, og...» i stedet for «Ja, men...» når idéene dukker opp.

Tekst
Bernt Roald Nilsen
Foto
Fartein Rudjord

Vi bor i feil land. Krise er et sjeldent begrep. Folk er feite, fornøyde, late og mette. Vi må ingenting. Likevel har jeg tro på kreativiteten.

Haug er fargeblind, dyslektisk og skjev i hornhinnen. Han har mistet lappen to ganger og gjort hat trick i stryk på første avdeling jus. Men det skal han ha: Får han en idé han virkelig tror på, tør han ikke la være å prøve den ut. Det er det som er hele poenget med kreativitet, å være nysgjerrig og prøve ut. Stig Hjerkinn Haug prøver om og om igjen. Derfor er han en av Norges absolutt fremste forelesere innen kreativitet:

–Oppdraget er ikke nødvendigvis å finne på noe fra scratch. Det handler heller om å ta utgangspunkt i noe som finnes og videreutvikle det. Kanskje med bitte små steg helt i starten. Kanskje med ørsmå holdningsendringer. For eksempel at du som leder sier «Ja, og…» til innspill som kan virke risikofylte og uferdige. Dette er bra, og hva gjør vi med det?

Vi byr på godt stoff om ledelse

Meld deg på nyhetsbrevet vårt!

 Uredd og nysgjerrig

Stig har tenkt «Ja, og…» gang på gang. Han er gründer og eier av Stig og Stein. Evig nysgjerrig, passe praktisk, risikovillig og drevet av lyst, sier folk som kjenner ham. Kom ikke drassende med ordet analyse når du jobber sammen med Stig. Er det én spesiell prosess som dreper nye ideer, er det analyse. Veien er kort fra prat til handling, og Stig er uredd for å mislykkes. Vær også forberedt på å ha to motstridende tanker i hodet underveis, det er helt normalt. Men hvis skepsisen trumfer lysten, er sjansen stor for at hele prosjektet kullseiler.

Båten blir til mens vi ror, ifølge Stig.

Helt avgjørende

–Å prøve er hele poenget når vi jobber med nye ideer! Vi må ut i det farvannet der ideen skal bli til virkelighet. Kanskje et farvann der ingen har vært før. Vi må teste om båten funker, det kan vi ikke gjøre på tørt land. I slike kreative prosesser er lyst en helt avgjørende faktor. Folk må ha lyst, og nysgjerrighet er i tillegg en edel dyd. Er du nysgjerrig, kan du ramle borti mye rart, som kan videreutvikles til noe nytt og spennende. Flaks, sier folk, men flaks er slett ikke tilfeldig. Forskning viser at de mest nysgjerrige har mest flaks., sier Haug.

 

Nysgjerrig: Mann siter ved et skrivebord med en Fjols til fjells-plakat på veggen bak seg.

Grensen mellom det fjollete og det intelligente kan være hårfin, mener Stig Hjerkinn Haug, gründer og eier av Stig og Stein. Han oppfordrer til nysgjerrighet.

Kreativt samspill

Så sammenlikner han kreativitet med en muskel. Skal den bli kraftig og funksjonell, må den trenes. Jo mer du trener, desto bedre blir den, enten du gjør det alene eller i en gruppe, eller kanskje med en sparringspartner. Aller helst en som tør å si deg imot, en som ikke er lik deg, en som har respekt og som du har respekt for. Den innsikten et slikt samspill kan gi, kan være berikende. Forutsatt at du åpner for å ta imot innspill på den veldig gode ideen din, ifølge Stig. Tar du et skritt til siden sammen med en kollega, ser du ofte utfordringen fra en ny vinkel.

En smertefull uvisshet

–Kreativitet er selvfølgelig smertefullt. Noe skal endres, du er kjerringa mot A4-strømmen og vet ikke hvor du lander. Du befinner deg i en prosess der du leter etter å gjøre det andre, som forfatteren Samuel Beckett kalte det, det du ennå ikke vet hva er, og det er en krevende øvelse i uvisshet. Noen ganger kommer plutselig løsningen av seg selv, som da den finske arkitekten og designeren Alvar Aalto ryddet dødsboet til sin bestemor. Over sengen hang et kart over Finland, de tusen sjøers land. Det grafiske utsnittet av en av sjøene ble etter hvert formen på verdens mest kjente tulipanvase, forteller han.

 

Du må vite når du spiller andre gode. Legge til rette, skape et klima som tar nytenkning på alvor.

Stig Hjerkinn Haug

 

Vær lyttende!

 Det finnes metoder og verktøy som støtter en kreativ prosess. Det handler om å bli bevisst – på deg selv, på mannskapet og situasjonen:

-Du må vite når du spiller andre gode. Legge til rette, skape et klima som tar nytenking på alvor. Skape en takhøyde i gruppen, som sier fritt fram for gode ideer. Inviterer du til kreativitet, må du slå fornuftighetsbremsene av. Du må ha trent på det, skaffet deg selv kreative smutthull, vite at en av de viktigste metodene i et kreativt møte er å være lyttende. Sist, men ikke minst, må du gi et «Ja, og…» når noe er i ferd med å løsne.

I all enkelhet

Så la oss oppsummere. Kontroll er for nybegynnere. Å ta i bruk tilfeldigheten som metode er et anerkjent prinsipp blant de mest kreative forskerne. Å tape ansikt er et ukjent begrep når du går inn i kreative prosesser. Krise er antagelig det mest effektive virkemidlet for kreativitetens vekst og muligheter, sånn sett bor vi i feil land. Og pass deg for analytisk tenkende mennesker hvis du legger til rette for en kreativ prosess. De forstår ikke at grensen mellom det fjollete og det intelligente er hårfin. Og de kan kanskje heller ikke vår greske Heraklit: Det eneste konstante er endring.

 

 

 

 

 

Publisert i Ledelse