Suksess: Blid mann står utenfor en flyplass med hevet pekefinger.
LÆR AV DE BESTE

Se hvilke vaner som gir suksess!

Å ta fra andre kan av og til være veldig bra - særlig hvis det handler om gode vaner og holdninger. Ledere med suksess har mye du bør være interessert i.

Tekst
Anne Wennberg
Foto
Maskot

Hva er det egentlig som gjør at noen ledere får til så mye? Hverdagen for ledere kan være tøff, med stort arbeidspress, og mange ulike oppgaver som trekker oppmerksomheten i mange retninger. Ofte går det fort i svingene, samtidig må det ikke føre til slurv eller mangel på tilstedeværelse. Noen gode vaner kan hjelpe deg gjennom arbeidsdagen slik at både du og medarbeiderne har det bra, og oppgavene blir løst.

Vi byr på godt stoff om ledelse

Meld deg på nyhetsbrevet vårt her!

Her får du sju tips fra forfatteren av A Paperboy’s Fable: The 11 Principles of Success, Deep Patel. Han er en anerkjent og prisvinnende gründer og nettverksbygger, og skriver blant annet i det amerikanske finanstidsskriftet Forbes. Ikke la deg skremme av at dette kommer fra en ung amerikaner. Vanene er hentet fra ledere med suksess, og de er absolutt til å kjenne igjen

De sju vanene

Stoler på magefølelsen: Det betyr ikke at du skal ta alle beslutninger utifra en uklar magefølelse, men når magefølelsen varsler deg skal du lytte. Det typiske er når noe «skurrer». Du vet ikke helt hva, men finn ut av det.

Tar tak i vanskelige spørsmål: Det kan kreve at du graver i noe du helst vil slippe å fordype deg i, men det er viktig å få all den informasjonen du trenger på bordet, for å kunne ta en riktig beslutning.

Tror ikke på det perfekte: Det finnes nemlig ikke. Det som virker for godt til å være sant, er det gjerne også. Litt sunn skepsis er viktig for å oppnå suksess.

Skylder ikke på andre: Folk som lett gir andre skylden for det som går galt, stagnerer. Innrøm dine feil, og lær av dem i stedet. Det er dessuten mye mer troverdig og sympatisk.

Prøver ikke å gjøre alle til lags: Det er en illusjon at alle må være enige for at man skal kunne gå videre med arbeidet. Du må tåle at noen er uenige med deg, men forvent lojalitet til beslutningene.

Tør å be om hjelp: En gammel myte om ledelse er at man står sterkt alene. Som leder trenger du tvert i mot støtte og godt samarbeid. Viser du at du ikke klarer alt selv, vil det styrke samarbeidskulturen på arbeidsplassen.

Bidrar med perspektiv: Dyktige ledere med visjoner kan lettere sette ting i en større sammenheng og gi mening og forståelse. Det kan gjøre at utfordringene i hverdagen blir enklere å møte for medarbeiderne dine.

Suksess hos medarbeiderne

Magasinet Fast Company har også beskjeftiget seg med lederes vaner, og de har en liste som mange vil synes er like interessant, nemlig ti vaner godt likte ledere har

  • De kommuniserer godt og involverer medarbeiderne
  • De stoler på medarbeiderne sine
  • De er konsekvente, og det gir trygghet
  • De vet hva medarbeiderne gjør, og forstår hvilke utfordringer de har
  • De aksepterer at medarbeiderne gjør feil
  • De kjenner seg selv, og forstår hvordan eget lederskap påvirker
  • De står opp for medarbeiderne sine
  • De setter pris på medarbeiderne, og sørger for balanse mellom jobb og fritid
  • De hjelper medarbeiderne opp og fram til suksess
  • De gir konstruktive tilbakemeldinger og viktige oppgaver til medarbeiderne

 

Kilde: chef.se

Publisert i Ledelse, Ukens sak