Mann som jobber på hjemmekontor. Sitter ved stuebodet foran en laptop.
Lederstil

Slik beholder du roen i koronakaoset

Hvordan skal du som leder beholde roen i koronakrisen, og hvordan påvirker din adferd de ansatte? Her er noen tips som forhåpentligvis gjør den krevende tiden litt enklere.

Tekst
Maria Caroline Skrede
Foto
iStock
Sist oppdatert

Selv om en leder i all hovedsak kan oppfattes som støttende eller transformerende i stilen, kan likevel medarbeidere oppfatte det stikk motsatte enkelte dager – kanskje særlig i den krevende koronakrisen vi befinner oss i nå. Hvordan påvirker det de ansatte i arbeidsdagen?

I en fersk studie, som har tatt for seg 74 studier om temaet, har det blitt samlet data fra ledere og medarbeidere flere ganger daglig over en kortere eller lengre periode.

Bevisst lederstil i koronakrisen?

Funn fra studien viser at teamorienterte ledere oppleves som mer transformerende og har mindre variasjon i atferden enn de som er individorienterte.

De dagene der lederen oppmuntret til ideer, planlegging og problemløsning, ble lederne oppfattet som mest transformerende. På dager der lederen var utilgjengelig, eller startet dagen med å fokusere på detaljer, ble de oppfattet som mindre transformerende.

Funn fra studien viser at de dagene lederen ble oppfattet som transformerende, ble medarbeiderne mer optimistiske. I tillegg ble det rapportert om økt tillit, større initiativ og mer samarbeid med kollegaer.

Vil du ha tips for å bli en bedre leder?

Meld deg på nyhetsbrevet til arbeidstakerorganisasjonen Lederne.

Studien viste også at individorienterte ledere ble oppfattet som mer fiendtlig og trakasserende. Dersom lederen hadde problemer med å balansere arbeid og familieliv, hadde sovet for lite eller på annen måte var utslitt, økte den fiendtlige lederatferden.

De dagene lederen ble oppfattet som fiendtlig var medarbeiderne mindre engasjerte, hadde lite motivasjon og dårligere selvfølelse. Atferden slo også tilbake på lederen selv og resulterte i mindre engasjement for jobben.

Personlige egenskaper er avgjørende

Lederens personlighet er også avgjørende for å både beholde roen selv og hos medarbeiderne. Bloggen ledelsesspire.no peker på noen viktige egenskaper:

Evnen til empati: Evnen til å sette seg inn i medarbeiderens situasjon i en krise som nå, er viktig for å tilrettelegge for den enkelte og motivere til arbeidslyst.

Objektiv resonneringsevne: Å beholde roen i kritiske situasjoner er en svært viktig lederegenskap. Kanskje har du allerede opplevd krevende situasjoner i tiden din som leder? Nå er tiden inne for å trekke veksler på disse erfaringene for å løse utfordringer eller uforutsette situasjoner.

Rask omstillingsevne: Ledere som lærer fort og raskt tilegner seg ny kunnskap, og har en ypperlig anledning til å utvikle både seg selv og medarbeiderne sine, selv under spesielle omstendigheter.

 

Tre tips for å beholde roen i koronakrisen

  1. Oppretthold gode rutiner

De vanlige oppgavene dine må løses, så det å ignorere disse oppgavene vil ikke løse noe, selv om det er kaotisk. Kanskje er du nødt til å prioritere hva som er viktig akkurat nå i større grad enn før? Er det vanskelig, er det ingen skam i å be om hjelp eller avlastning.

  1. Ta en time-out

Gi deg selv litt tid å summe og tenke over løsninger, før du på en rolig og avbalansert måte snakker med medarbeiderne dine eller resten av ledelsen.

  1. Pust med magen

En kaotisk situasjon kan forverres dersom du går for fort frem. Husk derfor å puste med magen, og ikke hev deg ut i panisk aktivitet. Våg å trykke på bremsen.

Kilder: bi.no, dagligvarehandelen.no og ledelsesspire.no

Les om Ledernes medlemsfordeler her

Meld deg inn i Lederne