NETTVERKSBYGGING

Bygg ditt profesjonelle nettverk på LinkedIn

Tror du at LinkedIn kun er en digital CV? Tro om igjen! Her er eksperttipsene for å markedsføre deg på verdens største profesjonelle nettverk.

Tekst
Maria Caroline Skrede
Foto
iStock
Sist oppdatert

Over 1,1 millioner nordmenn har en profil på LinkedIn, ifølge Ipsos SoMe-tracker for fjerde kvartal. Likevel er det mange som verken kjenner til, eller utnytter mulighetene plattformen gir.

Karl Filip Singdahlsen og Inge Andersen, henholdsvis kommunikasjonsrådgiver og partner i Varde Hartmark, har begge inngående kjennskap til LinkedIn. Sammen har de holdt en rekke populære LinkedIn-kurs for Lederne.

Nå deler de gladelig sine beste tips og råd om hva som skal til for å lykkes.

Hold deg oppdatert på ledelsesfaget!

Meld deg på nyhetsbrevet vårt og få gode tips og råd hver uke.

Sett deg et mål

– Først og fremst bør du sette deg et mål og tenke over hva du ønsker å oppnå på LinkedIn, råder Singdahlsen og fortsetter:

– Er det for å tiltrekke seg flere kunder, potensielle arbeidstakere, bygge et større formelt nettverk eller å bli synlig hos rekrutteringsbyråer? Et konkret mål legger føringer for hvordan du skal opptre og hvordan du skal gå frem.

For Andersen var LinkedIn en ypperlig anledning til å profilere seg, da han i 2017 skiftet karriere. Etter 13 år som generalsekretær i Norges idrettsforbund, ønsket Andersen å bruke plattformen for å vise sin kompetanse.

– For meg, som skiftet fra idretten til noe helt annet, er LinkedIn nyttig for å vise frem hvilke egenskaper og ferdigheter jeg har utover det idrettsrelaterte, utdyper Andersen.

Jobb med LinkedIn-profilen din

Når målet er satt, er neste steg å sikre at du har en god og grundig presentasjon av deg selv, som etterlater et godt inntrykk hos dem som har besøkt profilen din.

– Sørg for at det kommer tydelig frem hvem du er, hva du har gjort, hvilken kompetanse du har og gjerne hva du interesserer deg for, råder Singdahlsen.

– Er du leder er mitt beste råd å ta eierskap til hvordan du fremstilles digitalt. Mange potensielle arbeidstakere vil antageligvis søke deg opp, da gjelder det å ha en fremtoning som sier noe om hvordan du er som leder.

Er du leder bør du ta eierskap til hvordan du fremstilles digitalt.

Karl Filip Singdahlsen.

 

Singdahlsen oppfordrer alle ledere til å dele sine tanker og refleksjoner rundt ledelsesfaget, og mener dette er en god mulighet til å komme i kontakt med andre fagressurser. Det kan igjen åpne for nye og spennende forretningsmuligheter.

Engasjer deg

Singdahlsen er tydelig på at LinkedIn krever både tid og engasjement.

– Skal du lykkes, må du bruke din unike stemme og være aktiv. Det er ikke venstrehåndsarbeid, advarer han.

Andersen stemmer i. Siden han opprettet LinkedIn-profilen sin i 2017, har han jobbet aktivt og målbevisst med å bygge nettverket sitt. I skrivende stund har han nær 3000 følgere, kun gjennom organisk jobbing.

Oppfør deg mot mennesker på LinkedIn på samme måte som du ville behandlet dem i det virkelige liv.

Inge Andersen.

 

– Oppfør deg mot mennesker på LinkedIn på samme måte som du ville behandlet dem i det virkelige liv. Vær positiv og løft andre frem, da blir du lagt merke til. Husk at folk gjerne kommenterer tilbake eller engasjerer seg i ditt innhold hvis du selv er raus, sier Andersen og fortsetter:

– Tenk at et digitalt møte og et fysisk møte går hånd i hånd. Oppfordre gjerne folk du er i kontakt med om å følge deg på LinkedIn, så kan dere fortsette dialogen der.

Del relevant innhold

Ifølge Singdahlsen er det to måter å dele innhold på; enten ved å engasjere seg i andres, eller å produsere eget.

Andersen har gjort begge deler med stort hell. Han legger i snitt ut én sak i måneden og mener bestemt at kvalitet trumfer kvantitet på LinkedIn.

– Ikke pøs ut med informasjon hver dag, det kan oppleves som støyende. De gangene jeg legger ut noe, har jeg noe vettugt å komme med. Jeg har funnet min stemme som jeg vet fungerer, og jeg legger aldri ut noe uten å dele refleksjoner rundt innholdet, forklarer han.

Singdahlsen skyter inn: – Det er viktig å ta eierskap til innholdet, og du gjør lurt i å ikke bare videreformidle en lenke. Bruk heller muligheten til å si noe eget og originalt. Dine tanker og refleksjoner er jo unike!

Ta eierskap til innholdet, og bruk muligheten til å si noe eget og originalt. Dine tanker og refleksjoner er jo unike!

Karl Filip Singdahlsen.

 

– Ønsker du å skape engasjement rundt postene dine kan du også legge inn enkle spørsmål og invitere til dialog. Har du ikke lyst til å lage eget innhold, bør du engasjere deg i andres. Bruk søkefunksjonen på LinkedIn, søk etter temaer du interesserer deg for og engasjer deg i debatten.

Gyllen mulighet for reposisjonering

– Akkurat nå ønsker nok mange å reposisjonere seg for å gjøre seg synlig for rekrutteringsbyråer som bruker plattformen aktivt. For å bli sett bør du bryte ned kompetansen din i så spesifikke beskrivelser som mulig, det øker sjansen for at en rekrutterer finner deg, forteller Singdahlsen.

– De som jobber med rekruttering sier at det er det viktigste verktøyet de har når de søker etter aktuelle kandidater. Det er rett og slett arbeidslivets Facebook, avslutter Andersen.

Les om Ledernes medlemsfordeler her

Meld deg inn i Lederne

Publisert i Karriere, Ukens sak