Starte egen bedrift
GRÜNDER

Starte egen bedrift? 5 nyttige tips!

Du har endelig bestemt deg for å følge drømmen om å starte egen bedrift. Hva nå? Her er tipsene du må få med deg!

Tekst
Maria Caroline Skrede
Foto
iStock
Sist oppdatert

Å starte egen bedrift kan både være veldig gøy og litt nervepirrende på samme tid. Å være selvstendig næringsdrivende gir deg friheten til selv å velge når og hvor mye du vil jobbe. Men, for å lykkes kreves det også hardt arbeid og en god porsjon tålmodighet.

Følger du denne guiden er du godt på vei til å bli din egen arbeidsgiver.

Hold deg oppdatert på ledelsesfaget!

Meld deg på nyhetsbrevet vårt og få tips og råd hver uke.

1. Registrer firmaet ditt

I Norge stilles det krav om at alle bedrifter må ha et organisasjonsnummer. Det får du når du registrerer firmaet ditt i Brønnøysundregistrene.

Før du registrerer firmaet ditt må du velge selskapsform. De vanligste organisasjonsformene er enkeltpersonforetak (ENK), aksjeselskap (AS) og ansvarlig selskap (ANS/DA).

Det er ulemper og fordeler med hver av disse organisasjonsformene, og hvilke regler du må forholde deg til avhenger av selskapsformen. Sett deg godt inn i de forskjellige alternativene du har, og les nyttig informasjon på Altinn for å velge hva som er riktig for deg.

2. Sørg for at økonomien er i orden

Før du setter i gang med å starte egen bedrift må du lage budsjetter. Det er anbefalt å lage et resultatbudsjett (driftsbudsjett) og et likviditetsbudsjett.

På Altinn kan du laste ned maler til driftsbudsjettet og likviditetsbudsjettet.

Resultatbudsjettet viser virksomhetens verdiskaping over en gitt periode, vanligvis ett år. Det bør inkludere leie av et eventuelt lokale, varelager, det du trenger for å produsere varen/tjenesten, samt utgifter knyttet til markedsføring, transport og lignende.

Likviditetsbudsjettet gir innsikt i hvor godt rustet bedriften er til å møte kortsiktige forpliktelser, ofte fra måned til måned.

TIPS! Sørg for at du har en bufferkonto i tilfelle uforutsette kostnader dukker opp.

Les også: 5 tips til et godt budsjett

3. Sett deg inn i regelverk og aktuelle støtteordninger

Som selvstendig næringsdrivende finnes det en rekke offentlig støtteordninger. Se oversikt over disse her.

Sett deg også godt inn i hvilke skattefradrag du kan ha krav på, og hvilke skatteregler som gjelder for deg. Har du for eksempel et enkeltpersonforetak og et eget kontor hjemme, kan du ha rett på fradrag. Hos Skatteetaten finner du nyttig informasjon om skattemelding, skatteregler og fradrag.

Husk også merverdiavgift (mva). På altinn og skatteetaten finner du mer informasjon om når du er mva-pliktig og hvordan du registrerer deg i Merverdiavgiftsregistret.

4. Ta pulsen på markedet

Skal du lykkes med å starte egen bedrift må du tilby noe som markedet etterspør. En god markedsanalyse er essensielt når du utarbeider forretningsplanen og forretningsmodellen din. På Innovasjon Norge finner du mer informasjon om hva en forretningsplan skal inneholde, samt en mal du kan laste ned.

Markedsanalysen gir deg innsikt i hva målgruppen etterspør, hvilken pris de er villig til å betale for varen/tjenesten du tilbyr, og hvilken pris konkurrentene dine tar.

5. Markedsfør deg selv!

Bedriften din vokser ikke av seg selv. Derfor må du markedsføre den i så stor grad som mulig. Dette kan du gjøre på mange måter, og med mulighetene som finnes på sosiale medier kan du nå langt kun ved hjelp av organisk jobbing.

Opprett en ryddig nettside som presenterer deg og tjenestene/varene du tilbyr på en god måte, og bruk nettverket ditt til å spre ordet. Bruk også kanaler som Facebook, Instagram og LinkedIn for å sikre at du blir lagt merke til av målgruppen din.

Les også: Bygg ditt profesjonelle nettverk på LinkedIn

Når du skal starte egen bedrift må du også selv aktivt kontakte kunder som er relevante for den tjenesten eller varen du tilbyr. Sett deg godt inn i hvilke regler som gjelder for anbud, og da særlig offentlige anbud.  Husk at tilbudet i offentlige anbud er bindende, jamfør Forskrift om offentlige anskaffelser.

Kilder: Nordea.no, enkeltpersonforetak.no, Skatteetaten og Altinn.

Les om Ledernes medlemsfordeler her

Meld deg inn i Lederne

Publisert i Karriere, Ukens sak