Christian er på kundens parti

Christian Sædberg (32) jobber for at Kolumbus’ kunder skal kommunisere med selskapet enklest mulig. Også når de bare har ukvemsord å lire av seg.

Tekst
Cato Gjertsen
Foto
Marie von Krogh
Sist oppdatert

Hva går jobben din ut på?

Mitt fagområde er markedsføring av Kolumbus i sosiale medier. Kolumbus er Rogalands svar på Ruter i Oslo, og selskapet drifter all kollektivtransport i fylket. Sammen med fire kolleger i avdelingen, prøver vi å lette kundenes reisehverdag ved å legge terskelen for interaksjon lavest mulig på sosiale medier.

Hvordan gjør man det?

For å nå fram til kunden, er det viktig å vise at vi tar deres forventninger og tilbakemeldinger på alvor. Vi skal alltid sette oss inn i deres situasjon og ta deres parti, også når de er sinte, irriterte og uhøflige.

Kan det være vanskelig?

Stort sett går det greit. Nye tall viser at det nå er flere som kontakter Kolumbus på sosiale medier, enn via telefon og kundesenteret. Det tyder på at både vi og kunden ønsker denne dialogen.

Beskriv lederstilen din?

Man kommer ikke utenom åpenhet og forventninger, hvis man skal lykkes sammen med andre: En ærlig dialog om mål og delmål, og alles oppgaver og innsats på veien dit. Det er ekstremkortversjonen av hvordan jeg leder.

Hva er din dyktigste egenskap som leder?

Jeg tror det handler om det å se framover. Sosiale medier er fortsatt et nytt fenomen. Jeg tror jeg evner greit å se utviklingstrekk tidlig, slik at vi er forberedt på hva som kommer.

Hold deg oppdatert på ledelsesnyheter!

Meld deg på vårt nyhetsbrev.

Og på hvilket område kan du bli enda bedre?

Tidligere jobbet jeg som salgssjef i Choice-kjeden. Måten Petter Stordalen evner å begeistre i enhver setting, er rett og slett forbløffende. Jeg tar ikke mål av meg å nærme meg hans nivå, men jeg hadde ikke hatt noe imot å løfte teamspiriten i løpet av sekunder, slik han klarer.

Publisert i Karriere