

Det mener forsker Daniel E. Martin, som studerer hvordan medfølelse kan gjøre organisasjoner mer produktive og effektive. Han mener det ikke alltid er en selvfølge at ledere viser medfølelse når en ansatt er dårlig eller føler seg utenfor.
– Når ledere ikke viser medfølelse i forbindelse med for eksempel nedbemanning eller omorganisering, er det stor sannsynlighet for at de ansatte hevner seg med en organisatorisk motstand – de prøver å skade organisasjonen, sier Martin.
Et av de viktigste resultatene i forskningen på medfølelse, er at de ansatte gjør det sjefen gjør. Martin refererer til forsker Jonathan Haidts studier ved New York University Stern School of Business, som viser at ledere som er rettferdige og hjelpsomme, har ansatte som oppfører seg på samme måte. De er mer lojale og forpliktet til jobbene sine, samt mer hjelpsomme og vennlige mot kollegene.
Forskning viser at du føler deg bedre når du smiler, du føler deg mindre stresset og gjør andre glade.
I flere studier er takknemlighet knyttet til både økt trivsel og redusert risiko for depresjon. Takk de ansatte for det de gjør, og minn dem om at du bryr deg.
Dersom ansatte føler at sjefen føler seg trygg på deres evner og kompetanse, øker også tilfredsheten.
Hvis du som leder viser omsorg for andre, vil det sannsynligvis føre til at andre gjør det samme.
– Lederne kan være så distanserte de bare vil, men forskning viser at medfølelse er en del av god ledelse og gir konkrete resultater, sier Martin.
Kilde: Chef.se