Jobbreisen

Derfor er pendling helseskadelig for deg

Pendler du langt til og fra jobb hver dag bør du tenke deg om. Det er nemlig stor sjanse for at pendlingen gir deg helseskader. Les hva du bør være obs på.

Tekst
Lise Tønsberg Vangerud
Foto
NTB Scanpix
Sist oppdatert

En ny rapport om langpendling viser at langpendlere i jernbanesektoren sier at de har fått mer helseplager på grunn av pendlingen, og generelt dårligere helse enn de som pendler kort. Rapporten er utført av Norges miljø- og biovitenskapelig universitet, NSB og STAMI.

Bedriftssykepleier i NSB, Terhi Urhonen er hovedansvarlig for undersøkelsen, og mener funnene viser hvor viktig det er at pendlerne selv tar grep for å unngå at de får helseplager ved pendling.

– Pendlerne må ha fokus på riktig mengde med søvn og fysisk aktivitet. Det er også viktig å lese kroppens signaler når man begynner å bli ekstra sliten og stresset, samt være åpen om dette med arbeidsgiveren sin. Ellers er det vanskelig for arbeidsgiveren å tilrettelegge, sier Urhonen.

Hun tror mange av helseplagene oppstår som resultat av stress for ikke å rekke ting, i tillegg til søvnmangel. Hun påpeker også at inaktivitet og mye stillesitting har negativ innvirkning på kroppen.

Arbeidsgiver må tilrettelegge

Ifølge bo- og flytteundersøkelsen er cirka ni prosent av de yrkesaktive i Norge langpendlere. Studien om pendlerne viser at langpendlere har muskel- og skjelettplager, søvnproblemer, tretthet, mage- og tarmplager og angst oftere enn de som pendler kort. De sier også at de har mindre tid sammen med familien og mindre tid til fritidsaktiviteter, som også er et typisk stressmoment, ifølge Urhonen.

Pendlerne må ha fokus på riktig mengde med søvn og fysisk aktivitet. Det er også viktig å lese kroppens signaler når man begynner å bli ekstra sliten og stresset

Terhi Urhonen

Urhonen mener et viktig tiltak for å bedre hverdagen til pendlerne er å tilrettelegge for fleksible arbeidstidsordninger, og at man for eksempel kan jobbe på toget og ha hjemmekontor ved behov.

– Trening i arbeidstiden er også et fint tilbud for langpendlerne, fordi det er mange som ikke får tid til trening før eller etter arbeidstid, sier hun.

Hold deg oppdatert på ledelsesnyheter!

Meld deg på vårt nyhetsbrev.

Urhonen mener også det er viktig å øke kollektivtilbud og kvaliteten til kollektivtransport, blant annet for at flere skal være garantert sitteplass og for at bytte fra tog til buss ikke skaper så mye stress. Hun mener også at det er viktig at det finnes pendlerparkeringsmuligheter ved togstasjonene, slik at det gjøres så enkelt som mulig for pendlerne å komme seg til og fra jobb.

Totalt 644 langpendlere var med i studien. De mest vanlige transportmidlene i hele utvalget var personbil og tog. Gjennomsnittsalderen var 45,5 år, og målgruppen var ansatte i jernbanesektoren. Les hele studien her.

 


Tips til bedre pendlerliv!

  1. Bruk reisetiden til å lære deg noe, i stedet for å lytte til musikk eller radio. Hør heller på en lydbok som er nyttig for karrieren din.
  2. Spør arbeidsgiveren din om fleksitid. Hvis du kan reise til jobb før eller etter rushtiden, kan du spare mye tid.
  3. Med hjemmekontor en dag eller to i uka, og vær synlig på mail og telefon de dagene du jobber hjemmefra. Så mistenkes du ikke for ikke å jobbe.
Kilde: Dagens perspektiv/CBS News 
Publisert i Karriere