

Lederners kommunikasjonsrådgiver, Lene Ljødal, var på South by South West i Texas, tidligere i år. På bloggen sin skriver hun at mange ledere har en vei å gå når det gjelder digitalt engasjement.
– Dagens ledere må ta innover seg at måten både ansatte og kunder kommuniserer med bedriften i dag har forandret seg. Det gjelder også toppledelsen. Forholdet har gått fra å være kortsiktig, transaksjonsbasert, tilfeldig og upersonlig til å bli mer langsiktig, to-veis, konstant og autentisk, sier Ljødal.
Hun mener ledere bør delta i diskusjoner på intranettet ettersom det kan sammenlignes med å gå rundt i gangene på kontoret.
– I tillegg er det vanlig at toppledere og ledere generelt gir kommunikasjonsavdelingen tilgang til deres private profiler i sosiale medier. Hva med å ta litt mer kontroll over egen konto? Spesielt når det gjelder meninger, tanker og ideer rundt saker du som leder og din bedrift er opptatt av, sier Ljødal, og legger til:
– Som leder er man bedriftens ansikt utad, og den som i størst grad kan sørge for at bedriften oppfattes som påvirker og kontaktperson for relevante aktører. Dermed bør du også våge å mene noe om temaer som du og bedriften ønsker å påvirke og påvirkes av. Åpenhet skaper tillit og troverdighet blant ansatte, kunder og samarbeidspartnere. Er det ikke nettopp dette en viktig del av lederjobben?