

Det er 28. april 2008. Automatiker Michael Kruse har jobbet 20 år offshore og trives på Gullfaks B. Han er 43 år og i god form. Gjør en rutinejobb han har gjort mange ganger før, tester delugesystemet, og forter seg på tvers av platt-formen for å gi en nødvendig beskjed. En flens i panne-høyde står i veien, det smeller, og Michael blir borte noen sekunder. Han våkner i knestående. Svimmel og forvirret med enorme smerter i hode og nakkeregionen.
– Vi er kompromissløse, og garanterer at vi gjør det vi kan når enkeltmedlemmer havner i problemer vi kan gjøre noe med. Som medlem er det viktig å vite at organisasjonen trår til når det gjelder. Det er hovedgrunnen til at vi har gått fra 450 til 1300 medlemmer på 15 år i Statoil, sier leder Per Helge Ødegård, som er heltidsansatt sammen med nestleder Terje Herland for å stille opp for medlemmer i avdeling 158.
Når jeg ser tilbake på de siste sju årene, hadde jeg aldri klart å komme gjennom dette helvetet uten hjelp fra Per Helge og Terje.
Michael Kruse
Saken til Michael bekrefter at et medlemskap i Lederne gir trygghet, uansett sakens omfang. Per Helge og Terje gjør således det de kan for å hjelpe Michael når han havner i en kritisk situasjon våren 2008.
Etter ulykken blir Michael sendt hjem, men smertene går ikke over. En ferietur til Athen blir et mareritt, på flyet mister han følelse i venstre hånd og tærne på venstre fot. Frykten gnager seg inn i kroppen, men han drar offshore når han kommer hjem. Det går galt, han klarer ikke å utføre jobben, og blir sendt hjem for MR og CT. De finner sammen-trekninger i nakkevirvler, og Michael blir sykmeldt i ett år i første omgang. Men smertene går ikke over nå heller. Undersøkelsene viser en skade på det autonome nervesystemet. På kjøpet får han hjerte-rytmeforstyrrelser, tretthetssyndrom, energi-lekkasje og redusert motorikk.
Disse senskadene skal prege Michaels liv fremover.
– Jeg fikk hjelp av Lederne fra dag én. Både leder Per Helge og nestleder Terje fulgte meg personlig opp hele veien. De stilte opp i møter og telefon-samtaler i en travel hverdag, i tillegg til at drifts- og vedlikeholdssjef Per Botnevik i Statoil viste stor forståelse for situasjonen. Når jeg ser tilbake på de siste sju årene, hadde jeg aldri klart å komme gjennom dette helvetet uten hjelp fra Per Helge og Terje. Det gjelder både den måten de bryr seg om folk på, og hjelpen jeg har fått til å takle alle de instansene jeg har vært i kontakt med. De har satt himmel og jord i bevegelse for å hjelpe meg, sier Michael, dypt rørt og takknemlig.
Vi er kompromissløse, og garanterer at vi gjør det vi kan når enkeltmedlemmer havner i problemer vi kan gjøre noe med.
Per Helge Ødegård
Ryddighet er alfa og omega hvis ulykken inntreffer, ifølge Per Helge Ødegård. Å registrere hendelsene per dato. Å dokumentere alle undersøkelsene. Å fylle ut nødvendige skjemaer underveis i prosessen. Lederne har ressurser til å stille opp og guide den som er rammet, og vet akkurat hva man må passe på. Da Michael fikk fri advokat-hjelp, var samarbeidet med advokat Kjell Inge Ambjørndalen i advokatfirmaet Norman & Co svært nyttig. Dette er et komplisert farvann, uansett om man er ekspert eller ikke, men advokat Ambjørnsen sørget for at Michael fikk definert skaden sin som yrkesskade, og dermed fikk maksimal utbetaling gjennom sine forsikringsordninger.
I dag er Michael 50 år og 100 prosent ufør etter å ha vært gjennom en arbeidsavklaringsperiode på fire år. Nå har han uføretrygd pluss tjenestepensjon fra Statoil, og økonomisk trygghet takket være innsatsen til Lederne. Saken mot forsikringsselskapet endte med en betydelig utbetaling til Michael. De fysiske smertene er fortsatt der, men han klarer å gjøre enkle ting før han går helt tom for energi. En god dag handler om å gå tur med bikkja, gå på butikken, og å lage middag før kona kommer hjem fra jobben. Situasjonen har forandret seg. Nå handler det om å glede seg over de små tingene i livet. Og å akseptere at livet er snudd opp ned.