
Særlig yngre sjefer sier de ofte opplever misforståelser når de kommuniserer på jobben. Likevel er det få som gjør noe med det.
- Tekst
- Redaksjonen
- Foto
- iStock
- Dato
Det kommer fram i en undersøkelse danske Lederne og YouGov har utført blant 1 845 ledere i Danmark. Undersøkelsen viser at en fjerdedel av lederne under 35 år har opplevd at deres kommunikasjon har blitt misforstått mer enn ti ganger de siste tre årene. Men bare halvparten melder seg på kommunikasjonskurs eller sørger for å få feedback på kommunikasjonen deres.
Den beste måten å bli god til å kommunisere på, er å øve.
Helle Bruun Madsen
– Det undrer og ergrer meg, for den beste måten å bli god til å kommunisere på, er å øve, sier ledelsesrådgiver Helle Bruun Madsen til det danske Ledernemagasinet.
Hun mener mange bør bli flinkere til å gi konstruktive tilbakemeldinger. Det kan også være nyttig å stille spørsmål ved hvordan det man sier blir oppfattet.
– Som leder er det avgjørende at man sikrer seg at innholdet i budskapet blir forstått av mottakeren for å unngå misforståelser, sier utdannelsessjef i Danske Lederne, Thomas Christensen.
Lyst til å lære hvordan du kan bli bedre til å kommunisere? Nå har du muligheten til å få tips og råd fra den svenske retorikeren Elaine Eksvärd. Meld deg på kurs!
[course course=»32099″]