

Skal du klare å utvikle deg som menneske på jobben, er livskvalitet og trivsel en helt avgjørende faktor, skal vi tro den danske lektoren Hans Henrik Knoop, ved Danmarks institut for Pædagogig og Uddannelse. Han mener organisasjoner og arbeidsplasser må jobbe for å skape god livskvalitet gjennom engasjement, selvtillit og fleksibilitet hos medarbeiderne. Det sier han til Ledelse i Dag, en elektronisk tidsskrift produsert av danske Lederne.
Er medarbeiderne likegyldige og kjeder seg på jobben, vil det påvirke livskvaliteten.
– Du blir ikke utbrent av å gjøre en god jobb, men av å bli konfrontert med dårlige resultater av innsatsen din. Derfor bør man som leder sikre at medarbeiderne aldri tvinges til å gjøre mer enn de har kapasitet til å gjøre for å opprettholde kvaliteten på arbeidet, sier Knoop.
Han mener arbeidsplassene har et ansvar og en god mulighet til å legge til rette for god livskvalitet. – Alle taper på at en kollega blir syk, og i dag vet vi hvordan vi unngår dette, sier Knoop.
Lektoren mener det er noen livskvaliteter man bør ta hensyn til for at man skal trives og prestere på jobben. Her er noen av dem: