DE SOM GÅR FORAN

Varehussjefen som holder folk i jobb

I løpet av sine 13 år som varehussjef for Skeidar i Skien, har Arild Godal delt ut 13 gullklokker. Selv mener han det helt enkelt handler om å ta de ansatte på alvor.

Tekst
Lise Tønsberg Vangerud
Foto
Jeton Kacaniku
Sist oppdatert

Når du mottar en gullklokke, har du vært ansatt i selskapet i 25 år. Da sier det seg selv at det må være noe som gjør at du trives. En sjefs drøm? Trolig vil nok mange svare ja. Det gjør i alle fall Arild Godal.

– Det er det beste tegnet, når folk ikke vil bytte plass.

Snudde skuta

Han har lagt ned timer og arbeid for å gjøre arbeidsplassen til et sted folk vil trives. Da han tok over som varehussjef i 2006, var butikken på konkursens rand – med mange millioner på minussiden. Likevel valgte Godal å ta på seg sjefsjobben i april, og da året var omme, var butikken allerede 640 000 kroner i pluss. Nå har han ambisjoner om å nå 80 millioner kroner i omsetning innen fire år.

– Det var uten tvil mye jobb. Butikken så ikke bra ut da jeg kom inn, så det var en stor jobb i å få orden, i tillegg måtte en del omplassering av mennesker til for å få riktig kompetanse på riktig sted, sier Godal.

«Vanlig» ansatt

Hva som er oppskriften, er han ikke helt sikker på. Men han har hele tiden hatt, og har fortsatt, stort fokus på et inkluderende arbeidsliv. Merker han at det er noen gnisninger, tar han tak i det med en gang, før det har gått for lang tid.

– De ansatte skal oppleve at ting blir tatt tak i om det er noe de sier fra om. Det er jeg sikker på gjør noe med arbeidsmiljøet, sier Godal.

 

Det er bare når jeg er på kontoret, med døra igjen, at jeg er sjef. Og der er jeg sjelden.

Arild Godal

 

Fra første dag han begynte i bedriften har han hatt fokus på at alle de ansatte skal se på ham som en hvilken som helst annen ansatt.

– Det er bare når jeg er på kontoret, med døra igjen, at jeg er sjef. Og der er jeg sjelden. Jeg er ute på gulvet som de andre, selger, maler og tørker støv – og gjør alt som må gjøres i en møbelbedrift. Da er det også lettere for meg å si ifra hvis ting ikke er bra. Eksempelets makt er et godt begrep i forhold til hvordan man vil at hverdagen skal se ut, sier Godal.

Handler om å tilrettelegge

Alle skal med, også de som trenger ekstra tilrettelegging. En av Godals ansatte har Bekhterevs sykdom og er derfor 50 prosent ufør. Men han jobber fortsatt.

– Her har løsningen vært å gi ham heve- og senkebord slik at arbeidsvinklene blir riktige når han jobber. Det handler om å tilrettelegge etter behovene de ulike ansatte har, det får både bedriften og de ansatte igjen for.

Hold deg oppdatert på ledelsesnyheter!

Meld deg på vårt nyhetsbrev.

Derfor har det heller ikke vært noe problem for butikken å ha en funksjonshemmet person ansatt i fulltidsstilling.

– Han har vært ansatt her i 25 år, uten en eneste fraværsdag. I fjor fikk han gullklokka, og for å gjøre ekstra stas på ham, tok vi ham med på en flytur hvor han fikk sitte i cockpit. Det hadde han ikke gjort før. Så det ble en stor opplevelse for ham, sier Godal.

Må ta de ansatte på alvor

Med utdeling av 13 gullklokker i årene han har vært varehussjef, er det tydelig at de ansatte trives. Det viser også sykefraværet som har ligget rundt 3,6 prosent de siste årene – noe som ifølge Godal er svært lavt til den næringen å være.

– Mye handler om å ta de ansatte på alvor. Når det blir ekstra mye å gjøre, må man ta seg tid til å lytte til de ansatte og ta en prat med dem. Ledere generelt er nok ikke flinke nok til å stoppe opp og lytte til medarbeiderne. Hvis du er lite blant de ansatte, er det lett å miste kontroll på hvordan de egentlig har det, mener Godal.

Publisert i Ledertips