Norwegian vil legge ned langdistanse og fokusere på Norden

Norwegian tar nå enda kraftigere grep for å redde selskapet. Langdistanseflyene skal bort, mer kapital hentes inn og gjelden kuttes mer. - Denne siste utviklingen er noe jeg som tillitsvalgt tar til etteretning. Norwegian er som resten av luftfarten i en dyp krise som følge av covid-19, sier Ledernetillitsvalgt og duty manager IOCC i Norwegian, Lasse Holm, i en kommentar.

Sist oppdatert
Lasse Holm, tillitsvalgt for Lederne i Norwegian.

– Norwegian har i hele denne perioden jobbet hardt og i tett samarbeid med arbeidstakerorganisasjonene til det beste for sine ansatte. Usikkerheten rundt langdistansemarkedet gjør at det som nå skjer etter mitt syn er en riktig vurdering, men det er selvsagt trist for alle de gode ansatte vi har hatt knyttet opp mot denne produksjonen, sier Holm.

– Når det er sagt mener jeg at et økt fokus på hjemmemarkedene Norden og Europa vil bidra til at Norwegian kommer gjennom denne krisen på en god måte.

Ryggraden i Norwegians rutenett
Konsernsjef i Norwegian, Jacob Schram, sier i en uttalelse til E24 at innenriksreiser i Norge og flyginger mellom det nordiske hjemmemarkedet og resten av Europa alltid har vært selve ryggraden i Norwegians rutenett.

– Det er dette som også danner grunnlaget for hvordan Norwegian skal se ut fremover, han. Hovedpunktene i den nylig fremlagte planen er:

  • Å redusere gjelden ned til 20 milliarder kroner
  • Hente mellom 4 og 5 milliarder i frisk kapital
  • Sitte med mellom 4 og 5 milliarder i kontanter etter restruktureringen
  • Droppe langdistansesatsingen og satse på ruter i Norden og Europa
  • Redusere kortdistanseflåten ned til maksimalt 50 fly av typen Boeing 737
  • Å levere et positivt brutto driftsresultat (EBITDA) i 2021 etter restruktureringen, basert på nåværende prognoser om pandemien og flytrafikken

Trenger støtte
Lasse Holm er tydelig på at de etablerte og seriøse aktørene i skandinavisk luftfart trenger støtte fra landene de opererer i for å unngå at selskaper som ikke deler det skandinaviske synet på arbeidslivsmodellen får fotfeste.

– De har tjent mye av sine penger på bekostning av sine ansatte og gjør etablerte, seriøse selskaper sjanseløse i en konkurransesituasjon med så ulike forutsetninger, poengterer den Ledernetillitsvalgte i Norwegian.

Publisert i Nytt fra Lederne