Info til medlemmer som har fått opprettet Efaktura uten å vite om det

Vi har oppdaget at flere av Ledernes medlemmer som tidligere fikk tilsendt papirfaktura, nå automatisk får dette som Efaktura etter en endring hos Vipps.

Karl Edvin Foss

Karl Edvin Foss

– I mars dukket det opp et varsel på mobilskjermen til alle Vipps-kunder. De som trykket OK, enten med vilje eller uten å tenke seg om, ga tillatelse til at Vipps kan opprette Efaktura-avtaler på personens vegne. Problemet er at mange ikke aner hva de har trykket OK til, og det er problematisk når avtaler inngått gjennom pop-up-vinduer på mobilen påvirker våre medlemmers personlige økonomi, forteller seksjonsleder for administrasjon og økonomi i Lederne, Karl Edvin Foss.

– Våre medlemmers månedlige faktura går da direkte til den enkeltes nettbank og må godkjennes derfra. Om ikke, blir den stående som ubetalt og man får en purring. Vi ser at dette er meget uheldig, og har forståelse for at folk blir skuffet når vi sender purring på noe de egentlig ikke vet ligger i nettbanken til godkjenning, fortsetter han.

– Dette er noe som dessverre har vært utenfor vår kontroll. Det startet i mai, så noen kan ha flere måneder med ubetalte kontingenter. Så om du har fått purring på din kontingent fra oss, ta en titt i din nettbank for å se om den ligger der. Om du ikke vil ha Efaktura, oppfordrer banken til at du tar direkte kontakt med de for å endre tilbake til din gamle ordning, avslutter Foss.

Publisert i Organisasjonsnytt