Et budsjett inneholder en oversikt over forventede inntekter og utgifter i en gitt periode, samt forholdet mellom disse. Det er et viktig verktøy og det sier noe om virksomhetens planer i den kommende perioden. Samtidig er det et viktig styringsverktøy for å vurdere om kjørefarten er i henhold til plan gjennom året.
I tillegg til oversikt over forventende kostnader og inntekter, vil jevnlig kontroll av budsjettet gjøre bedriften mindre sårbar i situasjoner med mangel på kapital og dårlig likviditet. For å unngå likviditetsproblemer er det viktig at budsjettet følges nøye opp, og at tilpasninger gjøres fortløpende. En god regel er å behandle budsjettet som et levende dokument.
Husk at du skal leve med, og levere på budsjett gjennom hele året, og det er også ut i fra budsjettet målene settes. Mange gruer seg til budsjettarbeidet og utsetter det i det lengste, men det trenger ikke å være så komplekst.
Hvis detaljnivået blir for høyt øker det kompleksiteten, dette er en vanlig fallgruve. For å unngå det kan det være fornuftig å sette seg noen få gode mål, og holde seg til det. Argumenter ut ifra de overordnede målene for virksomheten.
Budsjettarbeidet krever en viss grad av antakelser, men det gjelder å kombinere dette med eksisterende erfaring, innsikt og data for å skape en realistisk plan. Dette vil også gjøre det enklere å rapportere til ledelsen eller styret. Det kan være en fordel å inkludere team-medlemmer da deres detaljkunnskap er viktig.
Et resultatbudsjett og et likviditetsbudsjett er et minimumskrav. Du finner gode maler for budsjetter på altinn.no.
Resultatbudsjettet viser virksomhetens verdiskapning over en gitt periode, vanligvis ett år. Likviditetsbudsjettet gir innsikt i hvor godt rustet bedriften er til å møte kortsiktige forpliktelser, ofte fra måned til måned.
Salgskalkyler er viktig for å beregne hvor mye du tjener, sett opp mot kostnadene for å levere produktene eller tjenestene dine.
Salgskalkylen gir raskt oversikt, og kan skaleres opp mot forventet aktivitet på årsbasis. Kalkylen hjelper deg også til å tydeligere se forventet inntekt, samt faste og variable kostnader.
En risikoanalyse er nyttig for å vurdere hvilke potensielle utfordringer bedriften står overfor. Vil markedssituasjonen endre seg? Kanskje det blir endringer i aktuelle lover eller forskrifter, eller nye politiske føringer? Bør dere vurderer å bytte leverandør? Hvordan ser konkurransesituasjonen ut? Vil ny teknologi påvirke forbrukerbehov?
Ved å gjennomføre en risikoanalyse er dere bedre rustet til å håndtere eventuelle endringer, og kan ta høyde for disse i budsjettet.
Det er viktig å være realistisk i budsjetteringen. Det kan ofte være hensiktsmessig å budsjettere med noe høyere kostnader og/eller noe lavere salgsinntekter enn «best-case». Husk også uforutsette kostnader som følge av for eksempel, sykefravær eller erstatning av utstyr bør tas høyde for.
Fjorårets regnskapstall gir en god pekepinn på hvilke inntekter og kostnader som kan forventes det kommende året. Benyttes dette sammen med risikoanalysen og kalkyler har dere et godt styringsverktøy som kan brukes aktivt i det daglige arbeidet.
Kilder: Ledernytt, DNB, Danske Bank og styre.as