Den viktige støttespilleren

Det er hva Eivind Brevik kaller teknologien. Han er førstelektor ved Høyskolen Kristiania, og understreker at vi må beherske teknologien, ikke bare ha den. Målet med digital transformasjon er å bruke teknologien på en måte som øker effektiviteten, stimulerer til innovasjon og gir bedre kundeopplevelser.

Tekst
Anne Wennberg
Foto
Ellen J. Jarlie
Dato

– Digital transformasjon og innovasjon henger helt sammen og påvirker hverandre gjensidig. Det digitale er over alt. Innovasjon er både prosessinnovasjoner, som digitalisering, og nye produkter som endrer måter å gjøre ting på, sier Brevik.

Enkle og forståelige eksempler på endringer gjennom ny teknologi er mobiltelefonen, som frigjorde oss fra ledningen i veggen, og den bærbare PC-en som gjorde at vi kunne begynne å jobbe hvor som helst.

– Spørsmålet vil ofte være hvordan vi kan bruke digital teknologi til å effektivisere tjenester, gjennom det vi kaller inkrementell innovasjon, som er mindre trinnvise forbedringer av eksisterende produkter, tjenester, prosesser og organisasjoner.
Radikal innovasjon snakker vi om når noe endres fullstendig, som med kunstig intelligens (KI). Det er viktig å ta teknologien i bruk, beherske den, slik at den kan støtte behovene i bedriften eller i samfunnet, kommenterer Brevik.

Accordion

  • Digital transformasjon går dypere enn bare å effektivisere arbeidsprosesser; det handler om å omforme organisasjonens kultur, teknologi og arbeidsmetoder for å møte kravene i vår digitale tidsalder. Målet er ikke bare å innføre ny teknologi, men å bruke den på en måte som øker effektiviteten, stimulerer innovasjon og forbedrer kundeopplevelsen. I dagens digitale verden er digital transformasjon en nødvendig strategi for å kunne håndtere fremtidige utfordringer og utnytte nye muligheter.

    Kilde: habberstad.no

Vi har alltid forbedret

Det er ingen motsetning mellom teknologi og kreativitet.

– Teknologien er en støttespiller. All teknologi er det, også penn og papir. Kreativitet handler mye om samhandling, og teknologi kan forenkle samhandlingen. KI er en støttespiller nå. Men teknologien kan også bli en hvilepute, advarer han.

Det er ikke alltid så enkelt å skape forståelse for at stadig utvikling og endring er nødvendig. Så hvordan komme forbi skepsis og frykt for det som er nytt?

– Vi har jo begrenset med ressurser og trenger å gjøre ting smartere. Vi trenger konkurransekraft. Å anvende teknologi kan hjelpe oss til å finne bedre løsninger, ikke bare billigere. Vi trenger for eksempel å gjøre ting mer bærekraftig. I vår usikre tid kan teknologien være noe som styrker samarbeid og forståelse. Men vi må bruke KI med forstand, sier Brevik, og legger til at menneskene alltid har drevet med innovasjon og forbedringer. Et eksempel er at naturlig is som ble skåret ut av isdammer ble erstattet av industrielt produsert is når ny teknologi gjorde det mulig.

I de fleste virksomheter er arbeidsstokken, humankapitalen, den viktigste ressursen. Programvare må oppgraderes, og det må arbeidsstokken også.

Eivind Brevik

Folk må også oppgraderes

Forskjellen er at nå går utviklingen så fort, at mange kan føle det krevende å henge med i svingene. Da blir det viktig at bedriften tilbyr støtte til faglig utvikling:

– I de fleste virksomheter er arbeidsstokken, humankapitalen, den viktigste ressursen. Programvare må oppgraderes, og det må arbeidsstokken også. Det er helt avgjørende. Samspill i et mangfold er idealet. At man utvikler seg på arbeidsplassen, gjerne ved hjelp av utdanningsinstitusjoner som kommer til arbeidsplassen der folk er. Vi kan for eksempel være en slik samarbeidspartner, reklamerer han.

Digital transformasjon kan kreve mye av en leder:

– Organisasjonsendringer handler om å utøve ledelse i samspill med medarbeiderne, lage strategier sammen. I en gitt krisesituasjon kan det skje mer ovenfra og ned, men hovedregelen er at det bør skje i samarbeid med organisasjonen for å skape tilstrekkelig forståelse, sier Brevik.

Det gjelder å tydeliggjøre at endring fører til nye muligheter.

– Når mennesker blir erstattet av en maskin kan menneskene gjøre noe annet, som når dagligvarebutikkene fjerner kasser, og medarbeiderne får tid til å yte mer service overfor kundene. Andre steder kan det være snakk om å bedrive utviklingsarbeid. Folk kan komme «høyere opp i verdikjeden», bidra til innovasjon. God ledelse må til. Det kan være lett å si, og vanskelig å gjennomføre. Ledere må forstå forretningen, verdikjeden og samspillet mellom mennesker og teknologi, men de trenger ikke være de tekniske ekspertene, understreker Brevik.

Godt og sikkert samarbeid

Gode samhandlingsverktøy er viktig i dagens hybride arbeidsliv, og ulike virksomheter har forskjellige behov.

– Det er viktig at de er funksjonelle og enkle å forstå. De kan være både synkrone og asynkrone. Det kan være behov for samskriving eller teknologi som gjør at vi får en opplevelse av å være i samme rom samtidig. Samspill foregår best i sanntid, og behovene avgjør hva man trenger, sier Brevik.

Norge ligger langt fremme når det gjelder bruk av teknologi, også i det offentlige. Men moderne teknologi har sine utfordringer og begrensinger.

– Ikke alle samhandlingsverktøy er så gode, det kan være en fare å bli avhengig av en plattform, og uansett har man et problem når strømmen går.

Det blir altså en del av beredskapen å ta gode, informerte valg, ikke minst når KI tas i bruk.

– Flere og flere valg tas automatisk, og de er ofte fulle av feil dessverre. Løsningene ivaretar ofte ikke mangfold, mye er utviklet for unge (menn). KI kan umyndiggjøre folk. Det er viktig å ha et bevisst forhold til teknologien, være kritisk, og sjekke de løsningene som blir foreslått.

Datasikkerhet og personvern er andre områder som krever kunnskap og bevissthet. Det er også en lederoppgave å skape forståelse for en trygg kultur.

– Det er selvfølgelig viktig å overholde det lovregulerte. I en heldigital verden er våre persondata som gull. Bedriftssensitive ting må beskyttes, virusbarrierer må virke. Det er viktig med bevisstgjøring, kursing og trening for medarbeiderne. Man kan for eksempel visualisere hvor galt det kan gå, når man svarer på en e-post med falsk avsender, avslutter Eivind Brevik.

Medlemsfordeler

Som medlem i Lederne får du trygghet i arbeidshverdagen, faglig utvikling og et stort nettverk. I tillegg får du lav boligrente, gode forsikringstilbud og andre rabatter.

Se alle dine medlemsfordeler