Effektiv: Mann ser rett i kameraet, bak anes noen vinduer.
PRODUKTIVITET

Er du effektiv? Sjekk disse mytene!

Vi blir stadig fortalt hvordan vi kan bli mer effektive. Noen av påstandene er modne for vraking. Her tar vi for oss fem av dem.

Tekst
Anne Wennberg
Foto
NTB/Scanpix
Dato

Det er Fast Company som har intervjuet autoriteter på ulike fagområder, og nylig presentert og kommentert disse mytene om hva som gjør deg mest effektiv. Selskapet ble dannet av to tidligere Harvard Business Review-redaktører, Alan Webber og Bill Taylor i 1995, og skriver spesielt om teknologisk innovasjon, ledelse, ideer, kreativitet og design.

Du må stå opp tidlig for å få ting gjort:

Det får vi ofte høre. «Opp om morran». Det er det som gjelder. Det er den tiden av dagen du er mest effektiv. Men så er det jo slik da, at vi ikke er like. Poenget er at du må utnytte den tiden av dagen du faktisk er mest produktiv. Noen får best flyt om ettermiddagen eller til og med om kvelden. Da er det en fordel med fleksibilitet fra arbeidsgivers side.

Vi byr på godt stoff om ledelse

Meld deg på nyhetsbrevet vårt her!

Ikke gjør rutineoppgavene når du er mest effektiv:

Du har kanskje blitt fortalt at du for eksempel ikke skal svare på e-post i den perioden av dagen du regner deg som mest produktiv. Det høres smart ut, men kan være vanskelig å gjennomføre. Det er mer nyttig å sørge for at den mest effektive tiden din blir best mulig. Legg en plan for disse timene, med innlagte pauser, så får du mye ut av tiden. Vi trenger pauser for å konsentrere oss godt. Sjekk gjerne ut Pomodoro-teknikken.

Multitaskingen går bare utover deg selv:

Det er etter hvert velkjent at det å skulle gjøre mye på en gang ikke er så effektivt, men vi tenker vel gjerne at vi bare lurer oss selv. Det er bare det at multitaskingen din absolutt kan gå utover andre. Det kan føre til feil og slurv, som kollegene dine må rydde opp i, eller som gir dem merarbeid.

 

Noen får best flyt om ettermiddagen eller til og med om kvelden.

 

Produktive medarbeidere kan påta seg mer arbeid:

Det skjer nok i stor grad. Det er fristende å legge enda mer arbeid over på de effektive, pliktoppfyllende medarbeiderne som aldri sier nei. Men det kan straffe seg, og føre til dårligere innsats og arbeidsmoral på sikt. I verste fall kan det føre til sykdom.

Digitale verktøy forstyrrer må slås av:

Det snakkes mye om hvor forstyrrende varsler kan være, og mange slår av telefonen eller blokkerer nettsteder for å få konsentrert seg. Faren er at du går glipp av nytten i disse verktøyene, som faktisk kan hjelpe deg til å holde tidsskjemaet gjennom dagen. Det er klokere å lære seg å utnytte teknikken, og bruke den fornuftig, enn å unngå den.

 

Publisert i Ledertips