

Å ha god forretningsforståelse er viktig i de fleste stillinger og sektorer, men hva er det, sånn helt konkret? Ifølge Kari Håvag Voldsund, Tale Skjølsvik og Judit Johnstad Bragelien, forfattere av boken om temaet, kan forretnings-forståelse defineres som: «Å forstå hvordan en organisasjon fungerer og skaper verdi for ansatte, kunder, aksjonærer, nærmiljø og andre som har interesser i bedriften».
Forfatterne deler begrepet inn i tre hovedområder med ulike undertemaer:
• Forretningsidé og modell
Verdiskaping som grunnlaget for organisasjonens eksistens, innovasjon og kreative tenkemåter.
• Forretningsplanlegging
Hvordan utvikle markeds- og forretningsplaner, ressurser og forutsetninger, strategi og vekst, økonomi og gjennomføring.
• Forretningsdrift
Daglig drift, ledelse, organisering, endring og videreutvikling.
Om du har kompetanse og erfaring innen punktene beskrevet over, er det altså stor sannsynlighet for at du kan beskrives som en person med god forretningsforståelse – eller at du har såkalt forretningssans. Kort fortalt handler det om å kunne se sin rolle i sammenheng med den organisasjonen man er en del av, ifølge Tale Skjølsvik, som er professor ved OsloMet med doktorgrad i strategi.
– Selv om dette er noe alle bør kunne, er god forretningsforståelse særlig viktig for ledere og alle som jobber med å utvikle organisasjoner, understreker hun.
Folk må få være med hele veien – fra analyse og planlegging til gjennomføring og evaluering.
Tale Skjølsvik
Når du har god forretningsforståelse skjønner du hvordan du skaper resultater og verdi med de ressursene du har. I tillegg forstår du hvordan ting henger sammen og hva som er de viktigste faktorene for suksess. Det gir deg grunnlag for å bidra til utviklingen av arbeidsplassen din.
– Ta for eksempel helsevesenet: Det er sentralt at både ledere og resten av organisasjonen ser på mulighetene for å utvikle og vurdere hva som er god og dårlig ressursbruk, fordi det kan ha mye å si for verdien av helsetilbudet, fortsetter Skjølsvik.
Hun understreker at organisasjoner er komplekse systemer, bestående av blant annet ulike mennesker, økonomi, aktiviteter og oppgaver. Derfor er det mange faktorer som spiller inn forretningsforståelsen – enten du jobber i en liten eller stor organisasjon, i privat eller offentlig sektor.
Skjølsvik forteller videre at forretningsforståelse er viktig for å sikre at ideer blir realisert og at ressurser blir brukt på en god måte. Til tross for at både forretningsforståelse og ideene er til stede i mange norske organisasjoner, forteller hun at mange likevel sliter med gjennomføringsevnen.
– Grunnen til det er at det krever hardt arbeid. For å omsette god forretningsforståelse til reell handling, gjelder det å bygge forståelse for endring på tvers i hele organisasjonen, mener hun.
Dette handler om kommunikasjon, mobilisering og ikke minst godt samspill.
– En organisasjon blir aldri bedre enn de folka og den teknologien den besitter, og det sitter folk med viktig kompetanse i hele organisasjonen. Derfor er det viktig å snakke med folk før du setter i gang med endring. Folk må få være med hele veien – fra analyse og planlegging til gjennomføring og evaluering, sier hun, og legger til at endringsviljen kommer når engasjerte mennesker driver den frem.
Skjølsvik forteller videre at digitale løsninger ofte er en del av forretningsforståelsen i dag, og at kravene både er flere og høyere. I tillegg går utviklingen fortere innenfor de fleste bransjer.
– Det har blitt en lederoppgave å drive digital endring når det har verdi for organisasjonen, sier hun.
Å følge med på utviklingen i egen bransje, og verden ellers, har derfor blitt helt avgjørende for å lykkes. Her gjelder det å forstå digitaliseringen
og hvordan den teknologiske utviklingen kan utnyttes til å forbedre forretningsdriften din. Alt fra hvordan sosiale medieplattformer bør eller ikke bør benyttes, til å sikre trygg datahåndtering og bruk av kunstig intelligens, er eksempler på viktige temaer i enhver digital strategi.
Stadig smartere rapporterings- og oppfølgingssystemer for bærekraft og HMS er eksempler på tjenester som kan bidra til økt motivasjon, effektivitet og lønnsomhet i en organisasjon. Det samme kan gode tjenester for kommunikasjonsflyt, samarbeid og kunnskapsdeling.
Med en verden i stadig endring, har god forretningsforståelse fått økende betydning i næringslivet. Å utvikle god forretningsforståelse krever både personlig og faglig kompetanse. Ved å videreutvikle disse kompetansene er det absolutt mulig å opparbeide en bedre forretningsforståelse.
MedlemsfordelerSom medlem i Lederne får du trygghet i arbeidshverdagen, faglig utvikling og et stort nettverk. I tillegg får du lav boligrente, gode forsikringstilbud og andre rabatter. |
---|