Lær deg å takle en narsissist på jobben

Mange har dessverre opplevd dem; narsissistene på jobben. Men hvordan takler du dem, egentlig?

Tekst
Redaksjonen
Foto
NTB Scanpix
Dato

Narsissisme er definert som en personlighetsforstyrrelse hvor personen styrer personlighet etter en egen storhetsfølelse. Personen har behov for å bli beundret og mangler empati. Mange narsissister er veldig opptatt av utseende, og de sammenligner seg kontinuerlig med andre. De har en tendens til å tro at de selv er loven og den som alltid har rett – og oppfører seg deretter. Narsissister bruker ofte aggresjon, sinne og misbruk for å kontrollere andre. Dette kommer tydelig fram når de særlig blir kritisert eller utfordret.

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Få oppdatert informasjon om ledelse rett i din inboks

Slik oppfører en narsissist seg

Forskning viser at personer med narsissistiske trekk kan ha negativ innvirkning på arbeidsplassen og kollegaene, spesielt når de føler at selvtilliten deres er truet.

Her er typiske metoder en narsissist bruker overfor andre kolleger, for å fremheve sitt eget selvbilde:

  • De prøver å motvirke deg, og er skeptisk til hukommelsen din.
  • Personen overhører og bytter tema i samtalen dere har, og forsøker å trivialisere bekymringene dine.
  • De utfører bevisste handlinger for å få deg til å tvile på dine egne tanker og handlinger, og forsøker å få deg til å se at det er noe galt med deg.

 

Ignorer dem og unngå å reagere hvis de prøver å fornærme deg.

 

Hvordan takler du en narsissist

Så hvordan kan man egentlig forholde seg til personer med narsissistiske personlighetstrekk – særlig på en arbeidsplass hvor samarbeid og kommunikasjon er viktig?

Det kan være krevende, men det finnes strategier som gjør det lettere å håndtere slike personligheter på en konstruktiv måte. Her er noen råd som kan hjelpe deg i møte med mennesker som har narsissistiske trekk:

  • Ignorer dem og unngå å reagere hvis de prøver å fornærme deg.
  • Kommuniser i form av egeninteresse.
  • Hold øyekontakt og snakk på en sikker, men ikke-kritisk måte.
  • Unngå å appellere til deres empati eller medfølelse.
  • Ikke være uenig med ham eller henne i det offentlige, og unngå å krangle.
  • Om du føler at du blir rammet, bør du gi uttrykk for at det ikke er bra – og gå bort.

Kilde: Fulfillmentdaily.com

Medlemsfordeler

Som medlem i Lederne får du trygghet i arbeidshverdagen, faglig utvikling og et stort nettverk. I tillegg får du lav boligrente, gode forsikringstilbud og andre rabatter.

Se alle dine medlemsfordeler

Bli medlem

Artikkelen var første gang publisert 25. september 2017