Ordet medarbeider oppstod på 1970-tallet, og har i dag blitt et utrykk for at alle på arbeidsplassen har rettigheter og ansvar. Alle ledere er medarbeidere, men de har samtidig et overordnet ansvar.

– Forskjellen på lederskap og medarbeiderskap er at førstnevnte har fokuset på å lede og alltid ha det overordnede ansvaret for mål og resultater. Ledere har også styringsrett, noe som gir dem retten til å organisere, fordele og kontrollere arbeidet samt å ansette og si opp arbeidstakere. Medarbeiderskapets fokus er arbeidsoppgavene, samarbeid og personlig ansvar for seg selv og fellesskapet, forklarer Enstad-Karlsen.
Enstad-Karlsen jobber som kommunikasjonsrådgiver og er ekspert på intern kommunikasjon. Hun har holdt kurs på arbeidsplasser over hele Norge og ser at det er mye dårlig kommunikasjon som går igjen, både blant ledere og medarbeidere:
Noen fellestrekk ved disse kommunikasjonsfeilene handler om at man unngår å kommunisere direkte med lederen sin, eller medarbeiderne sine.
– Det er ingen som kan lese tankene dine, så du må si ifra om ting som angår deg. Mange går i fella ved å danne seg et fordomsfullt bilde av hvem medarbeiderne eller lederne sine er. Vi skal ikke endre personligheter på arbeidsplassen, men vi må alltid endre atferd som går utover arbeidet vårt og svekker resultater og arbeidsmiljø. Det gjør vi gjennom måten vi kommuniserer eller samarbeider på, sier Enstad-Karlsen.
Enstad-Karlsen lister opp tre punkter alle medarbeidere må ta ansvar for på en arbeidsplass:
– Arbeidskontrakten definerer forpliktelsene som medarbeidere skal forholde seg til, og innholdet i den er av stor betydning for et godt medarbeiderskap. Jo tydeligere den og de andre to punktene er, desto lettere er det for medarbeiderne å forstå premissene og til å følge dem.
Så hvordan kan du som leder tilrettelegge for et godt medarbeiderskap? Enstad-Karlsen mener det blant annet handler om klar og målrettet kommunikasjon, muligheter til videreutvikling, tillit og en god tilbakemeldingskultur:
– Ledere bør minne sine medarbeidere på organisasjonens overordnede mål. Det gir helhet og mening til jobbene vi gjør. Gi dem tillit og ansvar. Min erfaring er at alle i utgangspunktet liker å bli trodd på og at de er tilliten verdig.
Arbeidsplassen er et mangfoldig sted, der folk med forskjellige holdninger, ulike oppvekster og etniske bakgrunner skal samarbeide. Derfor er det viktig å bygge en felles kultur i organisasjonen som alle kan samles om.
– Ta for eksempel det å rose noen. Noen er ikke vant med det, noen synes det er kleint, og andre roser hele tiden. Rosing handler om positiv anerkjennelse for jobben du gjør, og alle arbeidslivsundersøkelser viser at det er altfor lite av det i norsk arbeidsliv. Sørg derfor for at organisasjonen bygger en felles, rosende kultur. En positiv tilbakemelding tar bare 15 sekunder!
MedlemsfordelerSom medlem i Lederne får du trygghet i arbeidshverdagen, faglig utvikling og et stort nettverk. I tillegg får du lav boligrente, gode forsikringstilbud og andre rabatter. |
|---|