Trivsel og suksess med godt medarbeiderskap

Godt medarbeiderskap avhenger av mange faktorer, og er nødvendig for å trives i arbeidshverdagen og oppnå felles mål for organisasjonen. Rita Enstad-Karlsen gir deg her sine beste råd for å bevare og oppnå det gode medarbeiderskapet.

Tekst
Håkon Holo Dagestad
Foto
Adobe Stock
Dato

Ordet medarbeider oppstod på 1970-tallet, og har i dag blitt et utrykk for at alle på arbeidsplassen har rettigheter og ansvar. Alle ledere er medarbeidere, men de har samtidig et overordnet ansvar.

Rita Enstad Karlsen om medarbeiderskap.
Kommunikasjonsrådgiver og er ekspert på intern kommunikasjon, Rita Enstad-Karlsen. (Foto: Talerlisten)

– Forskjellen på lederskap og medarbeiderskap er at førstnevnte har fokuset på å lede og alltid ha det overordnede ansvaret for mål og resultater. Ledere har også styringsrett, noe som gir dem retten til å organisere, fordele og kontrollere arbeidet samt å ansette og si opp arbeidstakere. Medarbeiderskapets fokus er arbeidsoppgavene, samarbeid og personlig ansvar for seg selv og fellesskapet, forklarer Enstad-Karlsen.

Kommunikasjonsfeil

Enstad-Karlsen jobber som kommunikasjonsrådgiver og er ekspert på intern kommunikasjon. Hun har holdt kurs på arbeidsplasser over hele Norge og ser at det er mye dårlig kommunikasjon som går igjen, både blant ledere og medarbeidere:

  • Vi vil bli tankelest
  • Vi er konfliktsky
  • Vi klarer ikke å skille mellom sak og person
  • Vi skjuler avsender
  • Vi hinter og håper
  • Vi utsetter og prokrastinerer

Noen fellestrekk ved disse kommunikasjonsfeilene handler om at man unngår å kommunisere direkte med lederen sin, eller medarbeiderne sine.

– Det er ingen som kan lese tankene dine, så du må si ifra om ting som angår deg. Mange går i fella ved å danne seg et fordomsfullt bilde av hvem medarbeiderne eller lederne sine er. Vi skal ikke endre personligheter på arbeidsplassen, men vi må alltid endre atferd som går utover arbeidet vårt og svekker resultater og arbeidsmiljø. Det gjør vi gjennom måten vi kommuniserer eller samarbeider på, sier Enstad-Karlsen.

Medarbeidernes ansvar

Enstad-Karlsen lister opp tre punkter alle medarbeidere må ta ansvar for på en arbeidsplass:

  1. Arbeidskontrakten
  2. Sitt forhold til arbeidsgiver, ledere og kollegaer
  3. Sin stillingsinstruks og alle retningslinjer for tidsbruk, oppførsel, samhandling og kommunikasjon.

– Arbeidskontrakten definerer forpliktelsene som medarbeidere skal forholde seg til, og innholdet i den er av stor betydning for et godt medarbeiderskap. Jo tydeligere den og de andre to punktene er, desto lettere er det for medarbeiderne å forstå premissene og til å følge dem.

Ledernes ansvar

Så hvordan kan du som leder tilrettelegge for et godt medarbeiderskap? Enstad-Karlsen mener det blant annet handler om klar og målrettet kommunikasjon, muligheter til videreutvikling, tillit og en god tilbakemeldingskultur:

  1. Vær krystallklar på målet! Hvorfor er vi her?
  2. Lag tydelige stillingsinstrukser og forventningsavklaringer
  3. Sjekk at dere har felles spilleregler for samarbeid, oppførsel og kommunikasjon
  4. Invester i faglig og personlig utvikling
  5. Vis at du har tillit og deleger ansvar
  6. Gi jevnlige tilbakemeldinger

– Ledere bør minne sine medarbeidere på organisasjonens overordnede mål. Det gir helhet og mening til jobbene vi gjør. Gi dem tillit og ansvar. Min erfaring er at alle i utgangspunktet liker å bli trodd på og at de er tilliten verdig.

Accordion

    1. Lær alle medarbeidere å gi og motta tilbakemeldinger – både positive og korrektive
    2. Be om tilbakemeldinger
    3. Du er en rollemodell for dine medarbeidere – Gå foran som et godt eksempel!

Felles kultur

Arbeidsplassen er et mangfoldig sted, der folk med forskjellige holdninger, ulike oppvekster og etniske bakgrunner skal samarbeide. Derfor er det viktig å bygge en felles kultur i organisasjonen som alle kan samles om.

– Ta for eksempel det å rose noen. Noen er ikke vant med det, noen synes det er kleint, og andre roser hele tiden. Rosing handler om positiv anerkjennelse for jobben du gjør, og alle arbeidslivsundersøkelser viser at det er altfor lite av det i norsk arbeidsliv. Sørg derfor for at organisasjonen bygger en felles, rosende kultur. En positiv tilbakemelding tar bare 15 sekunder!

Suksesskriterier for godt medarbeiderskap:

  • Vær stolt over jobben du gjør!
  • Vær bevisst på hvordan du påvirker rundt deg
  • Vis interesse for arbeidsplassen og vær aktivt til stede
  • Ros dine kollegaer og vis at du anerkjenner dem
  • Si din ærlige mening på en vennlig og konstruktiv måte
  • Se etter løsninger i stedet for problemer
  • Fortell din leder om hva du ønsker deg

Medlemsfordeler

Som medlem i Lederne får du trygghet i arbeidshverdagen, faglig utvikling og et stort nettverk. I tillegg får du lav boligrente, gode forsikringstilbud og andre rabatter.

Se alle dine medlemsfordeler