– Dette er en fantastisk oppslutning, og vi setter svært stor pris på at vi åpenbart har klart å dekke et behov hos våre medlemmer i denne krevende tiden, sier Audun Ingvartsen, forbundsleder i Lederne.
Sammen med Varde Hartmark har Lederne gjennomført en undersøkelse via Ipsos for å kartlegge hvilke behov norske arbeidstakere hadde. Resultatene viste at mer enn 1,3 millioner, eller 54 prosent av det totale antallet arbeidstakere, satt på hjemmekontor.
Et kurs i hvordan man mest effektivt kan lede fra hjemmekontor ville altså mest sannsynlig være betimelig, i tillegg til kurs med opplæring i digitale kommunikasjonsverktøy, som er avgjørende for å kunne jobbe godt hjemmefra. Lederne satte også opp kurs i kriseledelse og en kreativ sesjon hvor man skulle lære hvordan man kan skape fremtidsscenarioer for egen virksomhet, for å være bedre forberedt i tilfelle fremtidige kriser.
– Selv om situasjonen i norsk arbeidsliv er dypt alvorlig, ser vi i Lederne samtidig at vi spiller en viktigere rolle i samfunnet enn noen gang. Vi har aldri opplevd noe i nærheten av den oppslutningen kursene våre har nå, og det er i hvert fall godt å vite at vi bidrar til reell verdiskaping når mange medlemmene våre først må være på hjemmekontor, sier Morten Slungård, generalsekretær i Lederne.
Også Varde Hartmark, som har produsert kursene for Ledernes medlemmer, har opplevd en etterspørsel etter digitale kurs som aldri før. Kursene ble utsolgt på få timer, og det rigges nå til nok en runde. Inge Andersen, partner i Varde Hartmark og tidligere generalsekretær i Norges idrettsforbund leder kursvirksomheten som foretas for Lederne.
– Det er åpenbart at Lederne i denne perioden styrker sin posisjon ved å tilfredsstille et viktig behov hos medlemmene. Interessen vi nå ser for kursing, må jeg til idrettsbevegelsen for å finne sammenligninger med, sier han og fortsetter:
– Jeg er virkelig imponert over responsen og hvordan vi alle har raskt omstilt oss til en ny arbeids- og læringshverdag. Det er veldig gledelig å se at nytenkingen i kurstilbudet har blitt så godt mottatt, avslutter Inge Andersen.