Aleksander Lie Alver er butikksjef i Coop Hordaland SA.

Brenner for å drive god butikk

Aleksander Lie Alvær er 23 år, og har allerede opparbeidet seg fem års ledererfaring i Coop Hordaland SA. Da Aleksander ble butikkleder, meldte han seg inn i Lederne, og ett av hans beste råd er å ikke ta lederkompetansen din for gitt.

Tekst
Håkon Holo Dagestad
Foto
Privat
Dato

Aleksander Lie Alvær har fått til mye på kort tid. I 2015 ble han ansatt som ekstrahjelp i Coop Extra-butikken i Blomsterdalen. Det skulle ikke gå mer enn to år før det åpnet seg en butikklederstilling i Prix Ytre Arna. Den fikk han, og lederrollen var et faktum. Deretter har det gått slag i slag, med stillinger som butikkleder ved Extra Bønes, og så Extra Nyborg.

Sparte mye på medlemskapet

I dag jobber Aleksander i Extra Eidsvåg Bergen, der han stod for nyetableringen av butikken i november 2021. Det var fra kollegaene at han først fikk høre om fagforeningen Lederne.

– Lederne står sterkt i Coop-systemet, og da jeg ble butikkleder, meldte jeg meg inn. Det store antallet Lederne-medlemmer i Coop, og de erfarne tillitsvalgte, var tungtveiende grunner for at jeg meldte meg inn, forklarer Alvær.

Aleksander hadde ikke mye fritid under studietiden. Ved siden av full butikklederjobb studerte han butikkledelse på Handelshøyskolen BI. Studentøkonomien gikk rundt, men etter å ha mottatt et godt tips fra en kollega, gikk det enda bedre. Kvalifikasjonene for å motta midler fra etter- og videreutdanningsfondet hos Lederne var oppfylt, og det fikk han fullt utbytte av.

– Jeg fikk god økonomisk støtte fra Lederne da jeg studerte, ved siden av å jobbe fulltid i Coop, gjennom etter- og videreutdanningsfondet. Samlet sparte det meg fra å ta opp mye studielån og å betale dyre bokostnader, sier Alvær.

Syv år har gått, og Aleksander har nylig blitt innvalgt som tillitsvalgt for butikklederklubben i Coop Hordaland for de neste to årene.

Aleksander Lie Alver er butikksjef i Coop Hordaland SA.
Aleksander Lie Alver er butikksjef i Coop Hordaland SA.
Motivasjon gjennom god ledelse

Den unge butikksjefen trives veldig godt med å jobbe aktivt i butikken, og prøver derfor å gjøre kontoroppgavene så effektivt som mulig. Det er tilstedeværelsen med sine ansatte og kundene som er viktigst.

– Jeg brenner for å drive god butikk. For meg så betyr det, utenom økt lønnsomhet for bedriften, å ha fornøyde kunder og ansatte, og å utvikle nåværende og fremtidige ledere, sier Alvær.

Sett bort fra å bidra aktivt i butikken med kundebehandling, varepåfylling og varebestilling, mener Alvær at hans fremste oppgave er å lede og motivere de ansatte til å oppnå så gode resultater som mulig.

– Nøkkelen til de gode resultatene ligger i å tilrettelegge for motivasjon gjennom god ledelse. For å vite hva god ledelse er, og hvordan man praktiserer det, så er det nødvendig med faglig påfyll. Kompetanse er ferskvare, og da er det viktig at man fyller på jevnlig.

Kompetanse og trygghet

Alvær forteller videre at han aktivt ivaretar og videreutvikler sin lederkompetanse gjennom kurs, webinarer og e-bøker.

– Du kan aldri bli ferdigutviklet som leder, du er nødt til å ta ansvar for din egen kompetanse. Jeg bruker mine kilder til videreutvikling via Lederne. De ligger der og er gratis, så bruk dem!

I bunn og grunn mener Aleksander at det aller viktigste ved å organisere seg er trygghet og god informasjon;

– Å være medlem gir meg trygghet i form av å ha et støtteapparat i ryggen som gjør det enkelt for meg å finne god informasjon jeg trenger i jobben min. Dette gjelder blant annet innenfor tariffavtaler, rettigheter og plikter i arbeidslivet, lønn og lønnsforhandlinger, og tilgang til juridisk bistand av dyktige og erfarne jurister ved behov.

Medlemsfordeler

Som medlem i Lederne får du trygghet i arbeidshverdagen, faglig utvikling og et stort nettverk. I tillegg får du lav boligrente, gode forsikringstilbud og andre rabatter.
Se alle dine medlemsfordeler
Meld deg inn i Lederne her

Publisert i Nytt fra Lederne