Høydepunkter fra årets FORAN-suksess

Med over 500 i storsalen på Radisson Blu Oslo Plaza, og noen av de mest anerkjente foredragsholderne fra både inn- og utland, ble årets FORAN en stor suksess. Temaet i år var «Å lede i usikre tider», og her får du noen av høydepunktene!

Tekst
Redaksjonen
Foto
Lederne / Kilian Munch
Dato
Programleder Marte Stokstad.

Fagkonferansen FORAN ble nok en vellykket og kunnskapsrik begivenhet i Ledernes regi. Konferansen startet med stemningsfulle, musikalske bidrag, og Marte Stokstad innledet dagen med sin lune og morsomme programledelse. Konferansen bød deretter på verdifulle og dyrekjøpte erfaringer, og nyttige verktøy fra ledere som har stått i svært krevende situasjoner.

Konferansen samlet mange medlemmer fra hele landet, og for alle ble det en sjanse for å nettverksbygge og få ny inspirasjon. Vi takker alle som var med på å gjøre denne dagen så vellykket!

Her er noen høydepunkter fra konferansen:

Erna Solberg

Tidligere statsminister og leder i Høyre, Erna Solberg.

Solberg forklarte at hun har ledet en organisasjon der det aller meste er basert på frivillighet – en hobby; å lede i politikken er veldig annerledes enn en vanlig lederjobb.

Det er forskjell på fag og ledelse. Man kan være faglig dyktig, men hvordan få ting til å fungere som leder? Ledere må Ikke være verdensmestre på alt, men stole på å få faglig innhold fra kollegaene. Fatt en beslutning – ikke vær redd for at du ikke har full kontroll før du fatter en beslutning.

Informasjon er viktig som et instrument i hele organisasjonen. Det å bruke informasjon systematisk er viktig, og god ledelse er å være til stede og informere. Kriseledelse handler om å gi informasjon som får folk til å føle seg trygge, og at alle får vite det samme. Under pandemien var det avgjørende med en enhetlig Informasjonsstrategi.

Lærdommene fra pandemien kan overføres til andre kritiske situasjoner i arbeidslivet. En av de viktigste lærdommene fra Solbergs krisehåndtering er å bygge laget, og sørge for den gode lagfølelsen. Få dem til å forstå hva som er viktigst der og da, og man må kunne skjære gjennom og identifisere hva som er viktigst.

Det handler om å håndtere usikkerhet, og lære seg å fatte beslutninger med mange usikre elementer. Evnen til å vise ydmykhet for at du kan gjøre feil, og være villig til å lære av det – det bygger tillit.

Jacob Schram

Rådgiver hos Antler, Jacob Schram.

Ledelse er avgjørende for å oppnå resultater. Verdiskapning er i kjernen av alt; uten økonomisk inntjening har ikke virksomheten et livsgrunnlag. Ledere må kunne lede strategisk, gi en retning og planlegge hvor man skal. «Hvor er vi?» er det viktigste spørsmålet – i rekken av spørsmålene «Hvor er vi?», «Hvor skal vi?» og «Hvordan kommer vi dit?». I Schrams CircleK-prosess brukte ledergruppen seks måneder for å finne ut hvor de var. Først etter det kan man vite hvor man skal.

Gjennomføring handler om å ha fart, og større fart enn konkurrentene. Det viktigste er å ha stor intern fart. Å lede folk, skape engasjement og utvikle dem; dette er kjernen av lederskap, ifølge Schram.

Skap et trygt grunnlag for de ansatte, slik at de kan være sikre på å jobbe riktig og raskt. Ledere skal skape motorveier for organisasjonen, som er trygge å følge for de ansatte. Ledere må tåle uenighet, og det kan være uenigheter selv når det blir fattet beslutninger. Provoser gjerne frem meninger.

Vi må lære oss å diskutere mer i organisasjonen. Ledelse handler ikke om å ha rett, men om å lede medarbeidere inn i diskusjoner, for så å komme frem til konklusjoner. Produkter er lette å kopiere, men ikke velfungerende team og det operasjonelle.

Knytt en sammenheng mellom organisasjonens mål og dine ansattes personlige mål – det skaper mening og motivasjon for dine ansatte. En undersøkelse viser at kun 4/10 er motiverte når de går på jobben – tenk på dette potensialet

Randi Marjamaa

Personal Banking og Country Senior Executive i Nordea, Randi Marjamaa.

Under pandemien var det 80 000 pensjonister som skulle få sin pensjon. Utfordringene stod i kø: Har vi tilgangen til kontoret? Hvordan skal vi kommunisere? Suksessen var ledere og en organisasjon som var rigget for kriseledelse.

Lederskap krever at man ser de lange linjene. Strategisk scenario-tenkning gir en mer robust organisasjon; Hva hvis AI endrer seg enda raskere? Hva hvis konkurransen endres? Hva hvis rammebetingelsene vi nå jobber under endrer seg?

  1. Bygg motstandsdyktige team med kompetanse og erfaring; de som evner å reise seg raskt.

Robuste team krever også:

  • Optimisme
  • Nysgjerrighet
  • Selvtillit
  • Utholdenhet
  • Vilje til å be om hjelp
  • Skap en lærende organisasjon

2. Kontinuerlig læring

Tren på krisen før den kommer; innen kommunikasjon, medietrening og myndighetskontakt. Nordea har et eget team som jevnlig skaper en krise i organisasjonen.

  1. Hold fast i verdier og formål når alt annet endrer seg

Når terrenget er uklart, må kompasset være tydelig. Kompasset er kundene, særlig under krisetider. 

Ida Melbo Øystese

Politimester i Oslo, Ida Melbo Øystese.

Politimester Øystese mener at lederskap krever mot i disse tider. Vi lever i en hybrid tilstand, midt mellom fred og krig. Norge forsvares ikke kun militært, men også av tilliten befolkningen har til myndighetene og politi er avgjørende. Politiet må kjempe for den tilliten.

Den nye bekymringen er ungdomskriminaliteten. Politiet har en avgjørende rolle i å bevare tilliten ved å ha kontrollen på dette feltet. Det nye er at kriminaliteten er digital; den sørger for en ubegrenset tilgang på unge løpegutter. Kriminelle kan kjøpe seg voldskapasitet, og dette skaper nye volds- og hevnsspiraler.

Internasjonalt er det nå et større og helt nytt trusselbilde. Politiets oppgaver øker, men ressursene forblir de samme. Hovedbekymringen nå er at hverdagskriminalitet blir nedprioritert, og det handler om tillit til politiet og myndighetene. Øystese forfekter gode, moderate fellesløsninger og behovet for økte ressurser.

Grete Herlofson – Alle store ting starter i det små

Generalsekretær i Norges Røde Kors, Grete Herlofson.

Herlofson har erfart at rettferdighet betyr å behandle folk ulikt, for alle har vi helt forskjellige utgangspunkter. Livet farer veldig ulikt med oss.

Ledelse for Herlofson er å sette retning og vise vei, skape oppslutning, tilrettelegge, prioritere, motivere, korrigere, støtte – og oppføre seg skikkelig.

Ansatte som opplever tillit, leverer best. Det er ikke for alle å tenke «oss» i stedet for «meg». Ledelse skjer i en stadig mer usikker verden, og håpet skapes i det å være godt forberedt.

Herlofsons tips til kriseledelse:

  • Vær forberedt
  • Opptre rolig
  • Kommuniser tydelig
  • Del alt du kan dele
  • Ikke vær redd for å vise følelser
  • Be om hjelp

Alle ting starter i det små, slik som med nobelprisvinnerne Daniel Mukwege og NadiaMurad. Disse enkeltindividene har sett og agert, det må vi som ledere også gjøre.

Stein Wesenberg – Hvordan lede under mye usikkerhet? Skape handlekraft når ingen har hele bildet?

Leder for TRI Consulting AS, Stein Wesenberg.

Hvordan trene teamet ditt på å bygge motivasjon og kapasitet for endring? Vi er gode på å tenke negativt om oss selv, så man må trene på å tenke gode og offensive tanker. Påvirk dine medarbeidere til å tenke positive tanker om seg selv. Hjernen er dynamisk, og nevronbanene kan endres ved hjelp av mental trening.

Tren deg selv på å:

  • Endre måten du prater med deg selv
  • Hold deg oppdatert – lær deg noe nytt hver dag
  • Lær deg endringsmetoder

Tren teamet ditt på å:

  • Snakk om endringen før endringen skjer
  • Forstå hvordan du virker på de andre i teamet ditt
  • Jobb med å være umiddelbart positiv
  • Bygg endringskapasitet gjennom gode prosesser

Sigurd Granmark – All in – hvordan våge å lede Foran

Foredragsholder og daglig leder i ALL IN AS, Sigurd Granmark.

Å være i endring er å være i utvikling, og i endringstider er ledernes jobb er å forstå de ansatte. Menneskelig sett trenger vi nære relasjoner og et fellesskap. Vi må være der for hverandre, og anerkjenne hverandre.

Ledere må utfordre sine ansatte til å oppnå ting som de ikke trodde de kunne klare. Det å gjøre noe som er vanskelig fører til mestring, og mer selvtillit. Mange opplever ensomhet, sykdom i nære relasjoner, og psykiske problemer. De ansatte fortjener å utvikle seg og bli sett. Tid til å lede og være til stede er en avgjørende del av lederjobben.

Kjell Nordström

Økonom, forfatter og en av Nordens mest profilerte foredragsholdere, Kjell Nordström.

Hva er det med menneskearten som gjør den så suksessrik? Vi har fantasi. Vi kan komme på ting som ikke finnes, og vi kan dele det med hverandre. Historier binder oss sammen, uansett hvilken gruppe man tilhører, enten det er en stamme, en gruppe, en avdeling eller et hockeylag. Mennesker som ikke kjenner hverandre, kan jobbe sammen fordi de har en felles historie. Vi leder ved hjelp av en felles historie.

De fem nordiske landene er unike eksempler på samfunn med høy tillit. Vi har tillit til autoriteter, til myndigheter og til hverandre. Tillit underbygger bedre samarbeid og muliggjør ekstrem effektivitet. «High tech – high trust» er Nordens superkraft, og det mest verdifulle vi har. Hvis tilliten brytes ned, så har vi et kjempeproblem.

AI har gitt oss tilgang til alt. Vi kan strømme kunnskap, og dermed blir taus kunnskap viktigere fremover. Omsorg og forståelse er områder som blir mer og mer verdifull for de som jobber med mennesker. Vi må anvende den tause kunnskapen vi besitter i oss, og som skiller oss fra kunstig intelligens.

 

Audun Ingvartsen og Liv Spjeld By takket alle sammen, og annonserte at Lederne kommer til å gi en ekstra gave til mødrehjemmet Abrigo i Brasil – forbundets samvittighetsprosjekt.

Vi takker for en fantastisk konferanse, og håper vi sees til neste år, 29. oktober 2026!
Forbundsleder Audun Ingvartsen og nestleder Liv Spjeld By takker alle for en fantastisk konferanse.