Luftfarten i koronakrise: – Myndighetene må kraftfullt på banen

De fleste luftfartsansatte i Skandinavia er satt på sidelinjen av et virus ingen enda helt fatter omfanget av. – Jeg er bekymret for at livsgrunnlag, hverdag og identitet smuldrer bort, og håper myndighetene kjenner sin besøkelsestid i alle de tre skandinaviske landene, sier Ledernes forbundsleder Audun Ingvartsen.

Dato
Demokrati: Mann med briller ser i kameraet.
Forbundsleder Audun Ingvartsen.

Han er opptatt av å støtte Ledernes medlemmer innen luftfarten, og peker på at det skandinaviske markedet, ikke bare det norske, har godt av konkurransen mellom flere flyselskaper. I Norge først og fremst representert ved SAS, Norwegian og Widerøe, men også flere underleverandører.

Regjeringene må ta ansvar

Lasse Holm, duty manager IOCC i Norwegian og tillitsvalgt for Lederne i Norwegian, understreker at de skandinaviske regjeringene nå må ta stilling til om de ønsker en troverdig luftfart, turisme og infrastruktur etter at covid19 er bekjempet.

Lasse Holm, tillitsvalgt for Lederne i Norwegian.

– Et frafall av et eller flere skandinaviske flyselskap vil bidra til titusenvis av arbeidsløse skandinaviske ansatte. Dersom én aktør skulle overleve, ville den måtte veie tungt hvilke tynne ruter de skal operere. Dette vil gi lavere frekvens og bortfall eller høyere priser på ruter hvor inntjeningen kanskje ikke er god nok. Vi vet alle at Ryanair mest sannsynlig ikke vil betjene Kirkenes, Luleå, Alta, Kiruna eller andre steder med tynt passasjergrunnlag, understreker han.

Skapt store verdier

Etter at Norwegian startet satsingen i 2002 har selskapet bidratt med sysselsetting i både Norwegian og hos utallige underleverandører og reiselivsaktører i hele Skandinavia. Det være seg enten direkte relatert til operasjonen eller indirekte i form av tilreisende. Dette har skapt store verdier, blant annet 5000 arbeidsplasser i Norwegian bare i Skandinavia.

– En fersk rapport fra Menon viser at utenlandske reisende med Norwegian bidrar til en meromsetning i norsk næringsliv på 18 milliarder kroner og grunnlag for 24.000 arbeidsplasser. La meg være tydelig: Norwegian har snublet en del underveis. Det kan hende det er satset for hardt, det kan hende at alle disposisjoner ikke har vært optimale. Likevel har selskapet møtt mer motbør utenfor sin kontroll enn det som er normalt i denne bransjen, mener Holm.

Overholdt forpliktelsene

De siste årene har selskapet opplevd store forsinkelser på sine 787 Dreamliner-fly etter batteri- og motorproblemer og samtlige 737 MAX-fly ble satt på bakken etter flystyrten til Ethiopian Airlines.

– Likevel, om man ser forbi disse problemene, så overholdt selskapet sine forpliktelser ovenfor kundene. Det har kostet selskapet dyrt, men det holdt Skandinavia i luften, det fikk den skandinaviske befolkningen på jobb, på ferie og på familiebesøk. Man holdt selskapet gående på bekostning av egne overskudd og utbytter. Det vi nå ser gjennom covid19 er en krise som rammer alle. Den rammer Norwegian, våre ansatte og deres familier, den rammer underleverandører, den rammer turistnæringen, understreker han.

– De skandinaviske landene må støtte opp om de skandinaviske selskapene som binder landene sammen på en sunn måte. Jeg opplever at Sverige og Danmark nå gjør dette om til en landskamp. Skjer det, vil man mest sannsynlig frarøve titusener evnen til å ta vare på seg selv og sine. Man vil påføre skandinavisk næringsliv utfordringer man ikke trenger i en oppstartsfase. Man vil også rett og slett sett sette hele Skandinavia i en annen divisjon når det kommer til infrastruktur, avslutter Ledernes tillitsvalgte i Norwegian, Lasse Holm.

Publisert i Nytt fra Lederne