En tillitsvalgt i Lederne representerer Ledernes medlemmer i sin bedrift. Den tillitsvalgte har som oppgave å ivareta medlemmenes interesser overfor arbeidsgiveren, og arbeide for at medlemmenes rettigheter blir ivaretatt og respektert. Gjennom medinnflytelse og samarbeid kan de tillitsvalgte med sin erfaring og innsikt være med å skape de økonomiske forutsetningene for bedriftens fortsatte utvikling.
Oppgavene vil variere avhengig av blant annet hvilken bransje eller sektor de jobber i, størrelse på virksomheten og antall medlemmer.
Noen typiske oppgaver kan være:
Det er viktig å merke seg at tillitsvalgte jobber på vegne av medlemmene og skal ivareta deres interesser. Det er derfor viktig å ha god kjennskap til arbeidsmiljøloven og andre relevante lover og regler, og å ha god kommunikasjon med medlemmene for å forstå hva som er viktig for dem.
Lederne tilbyr gratis tillitsvalgtopplæring. Dette vil hjelpe deg med å utvikle kunnskapen du trenger for å utføre vervet ditt som tillitsvalgt på en effektiv måte. Kompetanseutvikling, medbestemmelse, muligheten til å påvirke, og å bidra til fellesskapet er ofte viktige motivasjonsfaktorer for å påta seg rollen som tillitsvalgt.
Les mer om tillitsvalgtrollen og suksessfaktorer for å lykkes på min side (krever innlogging).