Presse / avtaler / nedlastinger

Pressefoto

Forbundsleder

Audun Ingvartsen

930 33 007

Bildekvalitet: Høy

Nestleder

Liv Spjeld By

920 11 709

Bildekvalitet: Høy

Daglig leder

Kjetil Haave

934 01 496

Bildekvalitet: Høy

Kommunikasjonsleder

Sverre Simen Hov

915 95 055

Bildekvalitet: Høy

Fagligpolitisk rådgiver

Tor Hæhre

982 88 859

Bildekvalitet: Høy

Lederne i media 2017
Lederne i media 2016
Lederne i media 2015
Lederne i media 2014
Lederne i media 2013
Lederne i media 2012
Lederne i media 2011
Lederne i media 2010
Lederne i media 2009

Ledernes visuelle profil

Ledernes viktigste merkevarer er logoen, fargebruken og budskapet om at vi er organisasjonen «For deg som går foran». Med solid organisasjonsarbeid i bunn bidrar enhetlig bruk av logo, farger og typografi til at det utvikles tillit til vårt produkt, som skal gi trygghet til Norges ledende og betrodde ansatte. Ledernes designmanual kan du laste ned her.

Logo

Ledernes logo består av to hovedelementer, symbolet og typografien. Symbolet er i Ledernes to grønnfarger og typografien i sort. Logo og slagord lastes ned her.

Typografi

Ledernes visuelle profil benytter seg av to fonter. Gotham brukes i titler og ingresser, mens Mercury benyttes i brødtekst.

Presentasjoner

Ledernes presentasjonsmal er utviklet i powerpoint og har flere verktøy for å dekke de fleste behov.

Last ned malen her.

Farger

Mørk grønn:
Pantone 303C
CMYK 80, 65, 55, 50

Lys grønn:
Pantone 5473C

CMYK 86, 20, 32, 51

Teksten er i sort.

Typografi

Ledernes hovedtypesnitt er Gotham. Disse skal brukes på brosjyrer, rapporter og postale trykksaker I trykksaker med lengre artikler benyttes Mercury i brødtekst.

På digitale flater bruker vi Roboto sans og Roboto slab i titler og ingresser, mens brødtekst settes i Merriweather. Disse typesnittene kan lastes ned gratis på Google fonts.

 

Ledernes presentasjonsmal

Ledernes presentasjonsmal er designet med Ledernes typografi for digitale flater. Typesnittene Roboto sans og Roboto slab kan lastes ned gratis fra Google fonts. Dersom disse ikke er installert vil malen benytte den enkelte maskins systemfont. For å sikre en helhetlig profil er det derfor viktig at disse typesnittene installeres.

Titler skal være satt i bold, men man må ha roboto-fonten installert for at det skal vises riktig.

Hvis man har Add-inet installert kan man bruke knapper i menyen for å endre mellom fonter. For installasjon av Add-in kan man se nærmere på denne artikkelen: http://officeconsult.no/blogg/hvordan-installere-og-distribuere-powerpoint-add-in/

Retningslinjer for sosiale medier

 

  1. Hensikt.

Lederne skal på sosiale medier være en aktør som legger til rette for å diskutere og dele tanker, vurderinger, erfaringer og kunnskap rundt aktuelle temaer for organisasjonen.

Ansatte, styremedlemmer, tillitsvalgte og medlemmer har som privatpersoner ytringsfrihet, og må gjerne bruke sosiale medier. Lederne ønsker ved hjelp av disse retningslinjene å skape en god kultur for ansatte, styremedlemmer, tillitsvalgte og medlemmer til å benytte seg av sosiale medier.

2. Generelle retningslinjer for ansatte, styremedlemmer og avdelinger.

  1. Ansatte, styremedlemmer, tillitsvalgte og medlemmer har som privatpersoner ytringsfrihet, og må gjerne bruke sosiale medier.
  2. Dagliglivets normer for språkbruk, høflighet og etterrettelighet skal også følges i sosiale medier. Hold debatter på et saklig nivå. Gjør det klart at du uttaler deg på egne vegne der dette er naturlig, og husk at selv om du ytrer deg som privatperson, kan det være lett for andre å tenke at ytringen representerer Lederne. Bruk sunn fornuft.
  1. Husk at det som publiseres kan bli lest og videreformidlet til svært mange, deriblant kolleger, medlemmer i Lederne, journalister m.fl. Vær bevisst din rolle som ansatt/styremedlem/tillitsvalgt i Lederne ved all bruk av sosiale medier, og vær åpen om din rolle som ansatt i Lederne der dette er naturlig. Vær oppmerksom på at ubetenksom bruk av sosiale medier, ikke minst i sosiale og festlige settinger, kan svekke ditt og Ledernes omdømme.
  1. Reglene om taushetsplikt, personvern, lojalitetsplikt, som ansatte forholder deg til i sin stilling i Lederne, gjelder også når man opptrer som privatperson i sosiale medier. I forhold til lojalitetsplikten, skal man for eksempel ikke ytre deg på en måte som skader Ledernes legitime interesser. I forhold til personvern, skal man for eksempel ikke publisere bilder av noen uten at vedkommende har samtykket. Vær forsiktig med å legge ut informasjon som kan misbrukes av andre, for eksempel til id-tyveri.
  1. Vær varsom og kildekritisk til forespørsler du mottar, de kan inneholde lenker til skadelig programvare. Vær bevist på personverninnstillingene i tjenestene du benytter.
  1. Som ansatt, styremedlem og tillitsvalgt har man ansvar for å videreformidle disse retningslinjene til medlemmer i aktuelle situasjoner. For eksempel i sosiale sammenhenger.

 

Hvem kan opprette kontoer?

I hovedsak er det kommunikasjonsavdelingen sentralt i Lederne som kan opprette kontoer på sosiale medier som for eksempel Twitter, Facebook, LinkedIn, Youtube og Instagram, hvor man bruker navnet ”Lederne”.

Lokaler avdelinger kan eksempelvis opprette Facebook-kontoer for lokal aktivitet. I den forbindelse bør avdelingen ta kontakt med kommunikasjonsavdelingen for retningslinjer, design og lignende. Se mer under retningslinjer for Ledernes egne kontoer/kanaler og retningslinjer for design og bildebruk på egne kanaler.

 

Retninglinjer for Ledernes sentrale kontoer/kanaler

  1. Husk at på Ledernes egne kontoer blir man identifisert med Lederne. Det er derfor viktig at man tilpasser bruken til dette. Husk for eksempel å logge av Lederne-brukeren når du skal publisere som deg selv.
  1. Ikke publiser eksempelvis festbilder fra Ledernes arrangementer, turer, samlinger etc. Det er kommunikasjonsavdelingen i Lederne som tar stilling til hva som skal publiseres fra slike aktiviteter.
  1. Orienter kommunikasjonsavdelingen i Lederne dersom du oppdager at det publiseres upassende innlegg eller innhold på Ledernes ”kontoer/kanaler”.
  1. Dersom man får henvendelser via sosiale medier i form av spørsmål rundt medlemskap, rettigheter o.l., be vedkommende ta direkte kontakt med Lederne eller henvis dem til relevant link på nettsiden. Kontakt evt. kommunikasjonsavdelingen for bistand.

 

Retningslinjer for design og bildebruk

  1. Ledernes logo skal brukes som profilbilde.
  1. Andre elementer som, f.eks coverbildet på Facebook, bør også være i tråd med Ledernes designmanual på www.lederne.no/design.
  1. Avdelinger bør gi sin Facebookside et navn som er lett å forstå; for eksempel ”Lederne avdeling Oslo”.
  1. Legges det ut bilder skal disse alltid være godkjent av personen(e) på bildet. Portrettbilder er et bilde av en, eller flere personer. Et gruppebilde er f.eks et portrettbilde siden det er det er personene på bildet som er de viktige.

Situasjonsbilder kan legges ut uten å be om godkjenning. Situasjonsbilder er bilder der selve situasjonen eller aktiviteten er det viktige i bildet.

 

Se også retningslinjer for facebook.

Bestill boken

Den norske ledelsesmodellen

Lederne ønsker gjennom denne bokutgivelsen å fokusere på norsk ledelse og ledelsesmodell. Norsk næringsliv er lønnsomt og har hatt en eventyrlig utvikling de siste 60 årene. Den norske modellen er det mange gode grunner for å ivareta.

Boken handler om ledelse i Norge og hvordan vi her i landet har utviklet en egen måte å lede på som på mange måter skiller seg fra det store utland. Denne boken har en erfaringsbygget innfallsvinkel og er ikke en akademisk-teoretisk  tilnærming til temaet.

Temaet norsk ledelse drøftes i lys av historie, samfunnsmodell, ulike teorier om ledelse, forskning og erfaring. I boken har vi med åtte profilerte, kjente norske ledere som beskriver sin erfaring og kunnskap om temaet.

Vi får presentert gode og praktiske erfaringer fra forskjellig hold om hvordan det er å være leder, på godt og vondt.