Hjem Fagartikler Strategisk ledelse – viktig i usikre tider

Strategisk ledelse – viktig i usikre tider

Er du en strategisk leder, eller ønsker å utvikle gode strategiske evner i et marked i endring? Her er strategiprofessor Inger Stensakers beste tips.

Professor i strategi og ledelse, Inger Stensaker fra NHH Silje Katrine Robinson

Hun har sin bakgrunn fra strategifaget og underviser ved Norges Handelshøyskole i Bergen. Med alt fra digitalisering og sentralisering, til psykososiale utfordringer, har hun flust med spennende caser i alle bransjer og sektorer å vise studentene.

– De fleste driver mer og mer med strategi i dag, og er viktig for alle typer selskaper for å lykkes, sier Inger Stensaker som har gjort strategisk endring til sitt spesialfelt.

Det lønner seg å være medlem av Lederne.

Les mer om medlemskap her!

Strategiens grunnpilarer

Stensaker forteller at mange har en idé om at strategiske prosesser er  omfattende og vanskelig. Det trenger det ikke å være. Nøkkelen er å gå systematisk til verks, og avgrense for å holde det så relevant som mulig for akkurat din bedrift.

Det å være strategisk må ikke forveksles med å være utspekulert. Tvert imot!

– Det handler om å kartlegge globale makrotrender og å forstå konkurransesituasjonen i sitt marked, avdekke interne styrker og ressurser, så vel som svakheter. Med denne innsikten som grunnlag, analyserer, reflekterer og etter hvert staker du ut en retning, forklarer hun.

Med en tydelig strategi i bunn, er det lettere å holde stø kurs og vite hvilke prioriteringer som må gjøres på veien, ifølge Stensaker.

Professor i strategi, Inger Stensaker i en trapp på NHH i Bergen
Strategisk ledelse er viktig for å stake ut kursen, og for å stole på at den er riktig.

Lederens involveringsjobb

Mens det før i tiden var vanlig at strategiarbeidet var forbeholdt toppledelsen, har jobben over tid dreid seg mer og mer om å involvere og få hele organisasjonen med seg – både i formulering og implementering av strategi.

– Det har også blitt mer og mer vanlig at styret har et tydelig ansvar i strategiarbeidet, men det er ledelsen som må kommunisere strategien internt og eksternt og sikre motivasjon blant ansatte, sier hun og viser til tre nøkkelegenskaper en strategisk leder bør etterstrebe:

  • Tydelige visjoner basert på et langsiktig perspektiv
  • God formidlingsevne
  • Evne til å få med seg andre

Gammel strategi vond å vende?

Selv om både gode formidlingsevner og motiverende fremgangsmåter er gull verdt i usikre tider, er det ingen hemmelighet at mange kvier seg for endring – kanskje særlig i større bedrifter der mange har jobbet i mange år. Da gjelder det å ha en god porsjon kløkt.

– Men det å være strategisk må ikke forveksles med å være utspekulert. Tvert imot! bemerker hun. – Da mister du fort tillit.

– Det som er viktig, er å bygge en felles forståelse av hvor vi er i dag og hvor vi vil. La det modnes litt hos folk, og ta det gjerne opp til diskusjon ved flere ulike anledninger. Sett opp en prosess, og lag analyser slik at en sammen kan reflektere rundt hva som skjer i og rundt bedriften over tid, råder hun.

Det lønner seg å være medlem av Lederne.

Les mer om medlemskap her!

Vær ærlig, også om feilvurderingene

Kommunikasjon og informasjonsflyt er helt sentralt i enhver strategiprosess.

– Vi trenger å vite hvorfor en gitt strategi eller endring skal gjøres. De ansattes støtte vil du trenge – både for å lykkes, men også om du skulle feile, påpeker Stensaker.

Hun forteller videre at strategi nesten alltid vedtas under stor usikkerhet. Uforutsette ting kan skje og feilvurderinger kan ha blitt gjort underveis. Da er det en ting som gjelder, ifølge professoren.

– Vær ærlig med de ansatte. Det gir respekt og gjør det lettere å få med seg folk i en eventuell snuoperasjon eller justering. Det siste er tross alt mest vanlig, smiler hun.

Heldigvis er det sjeldent at en god strategiprosess går ordentlig galt.

– Det er tre ferdigheter virksomheten trenger når en skal justere kursen, sier hun og lister opp:

– Sense hva som skjer i omgivelsene, gripe mulighetene som byr seg og deretter transformere virksomheten, avslutter Inger Stensaker som har skrevet boken Innovasjonskapasitet.

Professor i strategisk styring, Inger Stensaker, som sitter på 3 gullbokser på NHH
Med de tre gylne strategiprinsippene godt lagret i hodet og en god porsjon ærlighet, er du godt på vei mot en vellykket strategi, ifølge professor Inger Stensaker.