De fleste av oss tåler godt stress i perioder. Det kan hjelpe oss til å bli skjerpet og yte mye når det trengs. Over tid derimot er det ikke så bra. Da kan det i verste fall føre til at vi møter veggen – får søvnproblemer, angst og depresjon. Det kan også bidra til å utløse alvorlig, somatisk sykdom. Så uansett er det grunn til å ta en fot i bakken, kjenne etter, og sørge for balanse i livet før det går for langt. Det handler om evnen til å lede seg selv.
I denne artikkelen skal vi konsentrere oss om det du kan gjøre når stresset begynner å prege arbeidshverdagen din. Det er ikke nødvendigvis så vanskelig, men det krever bevissthet, og vilje til å forebygge større problemer. Dersom du får til en bedre balanse i livet kan du komme inn i en god sirkel, og da er det lettere å få det overskuddet du trenger til å takle stort arbeidspress. Selvmedfølelse er viktig. Her er noen utfordringer du kan se om du kjenner igjen:
Du ser ikke de enkle løsningene: Det er lett å få «tunnelsyn», og finne altfor kompliserte løsninger på nokså enkle utfordringer. Du mister helheten av syne, og det blir mye brannslukking.
Pust med magen, ta et skritt tilbake og forsøk å se de uhensiktsmessige mønstrene du lager deg i hverdagen. Bedre planlegging er ofte løsningen.
Du prioriterer ikke: Når det «koker» på jobben er det lett å bli enten paralysert og få gjort lite, eller fokusert på det som framstår som mest presserende fordi noen forventer raske e-postsvar. Forsøk å bruke litt tid på å finne ut av hva som ligger i køen din, og konsentrer deg om det som faktisk er viktigst.
Du delegerer ikke: Når stresset begynner å vokse er det på høy tid å ta tak i det du burde gjort for lengst: deleger! Det er lett å lure seg selv til å tro at det krever mer arbeid å delegere enn å gjøre det selv. På sikt er det i hvert fall ikke sant. Dessuten får du høyst sannsynlig mer fornøyde medarbeidere, altså enn vinn-vinn-situasjon. Det er også lurt å lage en liste over oppgavene du må få unna. Det handler om å hjelpe deg selv til å få en enklere og mer lystbetont hverdag.
Du flykter og utsetter: Føler du deg druknet i arbeid, er det fort gjort å flykte fra de tyngste oppgavene, som budsjettarbeid eller en vanskelig samtale. For å glemme alt det som egentlig venter, blir fritiden fort preget av litt for mye vin, surfing på sosiale medier, hvileløs TV-titting, eller noe annet som holder deg unna det du burde tatt tak i på jobben. Forsøk å finne ditt eget fluktmønster, og begynn arbeidet med å endre det. Ikke vær for hard med deg selv, gjør gjerne små endringer av gangen, og bruk tipsene i punktene over. Du skal ikke bli en maskin, men tvert imot hjelpe deg selv inn på et bedre spor.
Kilde: chef.se og nhi.no