Stress: Kvinne står bak en glassvegg med mange notatlapper.
VÆR BEVISST

Ikke la stress sabotere arbeidsdagen

Stress kan som kjent være både fint og farlig. Det kan også føre til dårlige vaner som ødelegger for deg på jobben. Her kan du se hvordan du tar grep – og hvorfor det er viktig.

Tekst
Anne Wennberg
Foto
NTB/Scanpix
Dato

De fleste av oss tåler godt stress i perioder. Det kan hjelpe oss til å bli skjerpet og yte mye når det trengs. Over tid derimot er det ikke så bra. Da kan det i verste fall føre til at vi møter veggen – får søvnproblemer, angst og depresjon. Det kan også bidra til å utløse alvorlig, somatisk sykdom. Så uansett er det grunn til å ta en fot i bakken, kjenne etter, og sørge for balanse i livet før det går for langt. Det handler om evnen til å lede seg selv.

Takle stress

I denne artikkelen skal vi konsentrere oss om det du kan gjøre når stresset begynner å prege arbeidshverdagen din. Det er ikke nødvendigvis så vanskelig, men det krever bevissthet, og vilje til å forebygge større problemer. Dersom du får til en bedre balanse i livet kan du komme inn i en god sirkel, og da er det lettere å få det overskuddet du trenger til å takle stort arbeidspress. Selvmedfølelse er viktig. Her er noen utfordringer du kan se om du kjenner igjen:

 

Du ser ikke de enkle løsningene: Det er lett å få «tunnelsyn», og finne altfor kompliserte løsninger på nokså enkle utfordringer. Du mister helheten av syne, og det blir mye brannslukking.

Pust med magen, ta et skritt tilbake og forsøk å se de uhensiktsmessige mønstrene du lager deg i hverdagen. Bedre planlegging er ofte løsningen.

 

Du prioriterer ikke: Når det «koker» på jobben er det lett å bli enten paralysert og få gjort lite, eller fokusert på det som framstår som mest presserende fordi noen forventer raske e-postsvar. Forsøk å bruke litt tid på å finne ut av hva som ligger i køen din, og konsentrer deg om det som faktisk er viktigst.

 

Sette bort eller utsette?

Du delegerer ikke: Når stresset begynner å vokse er det på høy tid å ta tak i det du burde gjort for lengst: deleger! Det er lett å lure seg selv til å tro at det krever mer arbeid å delegere enn å gjøre det selv. På sikt er det i hvert fall ikke sant. Dessuten får du høyst sannsynlig mer fornøyde medarbeidere, altså enn vinn-vinn-situasjon. Det er også lurt å lage en liste over oppgavene du må få unna. Det handler om å hjelpe deg selv til å få en enklere og mer lystbetont hverdag.

 

Du flykter og utsetter: Føler du deg druknet i arbeid, er det fort gjort å flykte fra de tyngste oppgavene, som budsjettarbeid eller en vanskelig samtale. For å glemme alt det som egentlig venter, blir fritiden fort preget av litt for mye vin, surfing på sosiale medier, hvileløs TV-titting, eller noe annet som holder deg unna det du burde tatt tak i på jobben. Forsøk å finne ditt eget fluktmønster, og begynn arbeidet med å endre det. Ikke vær for hard med deg selv, gjør gjerne små endringer av gangen, og bruk tipsene i punktene over. Du skal ikke bli en maskin, men tvert imot hjelpe deg selv inn på et bedre spor.

 

Kilde: chef.se og nhi.no

 

 

Publisert i Ledertips, Stress