Du tror du er hyggelig, men faktisk så kan komplimenter og ros til kollegene dine oppfattes helt annerledes enn du kanskje tenker. Det danske selskapet Arbeidsglæde gir kloke råd om hva slags type ros du helst bør holde deg unna:
Det er aldri en god idé å gi ros bare fordi man bør gi ros. All ros skal være fortjent og ærlig ment, derfor bør du kun gi ros når det er grunn til det. Gir du ros «hele tiden», kan folk fort bli usikre på om den er fortjent og ekte, eller om det bare er en slags plikt-ros.
Har du hørt om ros-ris-ros-metoden? Altså at om du først skal gi negativ feedback, så bør du først gi ros, så legge fram kritikken, for så å avslutte med ros igjen? Det bør du aldri gjøre! Gi ros hvis du har det, og kritikk hvis du har det. Pakker du det inn kan det gi inntrykk av at du tror at folk ikke tåler kritikk, uten at de får ros først. I tillegg vil folk forvente at det også kommer kritikk hver gang du starter med ros.
Gi ros hvis du har det, og kritikk hvis du har det. Pakker du det inn kan det gi inntrykk av at du tror at folk ikke tåler kritikk.
Gir du mye ros til enkelte, men glemmer andre? Det kan fort gå ut over arbeidsgleden til kollegene dine og føre til at noen føler seg urettferdig behandlet og at de blir oversett. Det er nemlig slik at vi har lettest for å rose de menneskene som er mest lik oss selv. Derfor bør du noen ganger ha ekstra fokus på de som er litt annerledes enn deg selv og gjøre en innsats for å rose dem også. Selv om rosen selvsagt skal gis til de som fortjener den.
Noen mennesker vil kun gi ros og anerkjennelse, og prøver å unngå å gi negativ feedback. Det skyldes ofte at de er konfliktskye. Men selv om det alltid er lettere å gi ros enn kritikk, er det ikke nødvendigvis den beste måten å løse en konflikt med.
MedlemsfordelerSom medlem i Lederne får du trygghet i arbeidshverdagen, faglig utvikling og et stort nettverk. I tillegg får du lav boligrente, gode forsikringstilbud og andre rabatter. |
---|