Din personlige merkevare er en kombinasjon av ferdighetene og verdiene som gjør deg unik. Det definerer hvordan andre oppfatter deg og vil beskrive deg – på samme måte som de beskriver kjente personer eller selskaper. Din personlige merkevare er rett og slett det som gjør deg til deg.
Hvor ofte har du ikke blitt bedt om å fortelle litt om deg selv i et jobbintervju eller et nettverksarrangement? For å gjøre et minneverdig inntrykk er det smart å ha et bevisst forhold til hvilken informasjon du velger å dele om deg selv.
Å ta kontroll over din personlige merkevare er viktig for å bygge en vellykket karriere. En solid personlig merkevare hjelper folk til å forstå hvem du er, hva du tilbyr, hva du verdsetter og kvaliteten på arbeidet de kan forvente av deg. Det er ditt omdømme, og er bare et tastetrykk unna for dem som vil vite mer om deg. Derfor er det smart å investere tid i å fremstå på en måte som speiler dine unike kvaliteter. Et godt sted å starte er å lage en liste over alle dine viktigste styrker, prestasjoner og hindringer du har overvunnet. Hvordan ønsker du at andre skal beskrive deg når du ikke er til stede?
Personlig merkevarebygging er en bevisst innsats for å påvirke publikums oppfatning av deg, øke din troverdighet og skille deg ut fra konkurrentene. Det er «omslaget» som folk vil dømme boken (deg) etter. Enten du liker det eller ikke, så har du allerede en merkevare der ute på «det store internettet». Gjør et google-søk på deg selv og se hva andre får opp når de gjør det samme. Når du har definert hvilke egenskaper, kvaliteter og verdier du ønsker å fremstå med, bør du sørge for at ditt digitale fotavtrykk stemmer overens med inntrykket du vil gi der du har mulighet. Gå gjennom dine sosiale medieprofiler, for eksempel Facebook og LinkedIn. Er disse i tråd med hvordan du ønsker å fremstå? Det vil også hjelpe deg med å formidle det samme budskapet i personlige møter.
Les også: Er du i personlig merkefare?
Den hjelper lite å bygge en uovertruffen personlig merkevare hvis den ikke når ut til de rette menneskene. Når du har etablert en solid merkevare du føler reflekterer verdiene dine og presenterer deg på en god måte, er det på tide å spre den. Gjennom forbindelser og relasjoner kan det oppstå uante muligheter. Å bygge nettverk er en ferdighet og et klassisk eksempel på hvordan du kan bruke din personlige merkevare for å oppnå målene dine.
Et arbeidsliv i rask endring krever at du holder deg relevant og oppdatert om hvilke muligheter som finnes der ute. For yngre generasjoner har omdømme og merkevarebygging blitt en del av ryggmargsrefleksen. En imponerende CV er ikke nødvendigvis tilstrekkelig for å lande drømmejobben – det er den totale pakken av kompetanse, erfaring, verdier og fremtoning som forteller hvem du er.
Se Ledernes unike kompetansetilbud her
University of Phoenix har laget en fem-punkts liste over hva som er viktig å fokusere på:
Hva er dine beste kvaliteter? Hva gjør deg spesiell? Hvordan skiller du deg ut fra andre med tilsvarende kompetanse? Å tenke på hvordan venner og kolleger vil beskrive deg kan hjelpe deg på vei.
Hvilken retning ønsker du at karrieren din skal ta videre? Hva liker og misliker du ved din nåværende jobb? Når du vet hva du vil er det enklere å komme i kontakt med de rette menneskene.
Ikke forsøk å bli den du tror potensielle arbeidsgivere er ute etter, men vær tro mot deg selv og dine verdier. Det gjør det lettere å styrke merkevaren din, og for andre å forstå hvem du er.
Oppsummer dine kvaliteter, ønsker og mål i en enkelt setning med et tydelig budskap. Jo mer ærlig og presis du er, jo raskere vil mottakeren danne seg et korrekt og positivt inntrykk.
Google deg selv med jevne mellomrom for å se hva slags informasjon som kommer opp. Ta kontroll over din digitale tilstedeværelse der du kan, som i dine egne SoMe-profiler.
Kilde: University of Phoenix