

Som strategisk funksjon skal HR sikre at organisasjonen bruker og utvikler de menneskelige ressursene for å sikre at de støtter opp under virksomhetens overordnede strategi og oppnåelse av forretningsmålene. Det innebærer å planlegge og gjennomføre tiltak som både støtter forretningsutvikling og konkurransekraft, øker medarbeidernes engasjement og styrker organisasjonskulturen. I tillegg er det viktig å sikre at de menneskelige ressursene er organisert for å møte fremtidige utfordringer og muligheter.
For å overleve i et stadig mer dynamisk arbeidsmarked må virksomheten være tilpasningsdyktig. Strategisk HR gjør dette mulig ved å sørge for at man har riktig kompetanse, sterke ledere og en organisasjonskultur som fremmer innovasjon og engasjement.
Virksomheter som lykkes med en strategisk tilnærming er ofte mer konkurransedyktige, og det gir både mer motiverte medarbeidere og bedre resultater. De investerer i kompetanseutvikling, bruker data for å ta bedre beslutninger og har en sterkere tiltrekningskraft på talenter.
Les også: Lykkes med HR? Her er det som skal til
Ledere bør ta en aktiv rolle i HR-prosessene. En god start er å forstå virksomhetens strategi og sørge for at også HR-tiltakene er i tråd med disse. Gjennom dette blir HR en verdiskapende funksjon fremfor en administrativ støtte.
Rekruttering er avgjørende, og ledere må ta en aktiv rolle i å definere kompetansebehov og sikre at de nye medarbeiderne passer inn i organisasjonens kultur. Dette reduserer risikoen for feilansettelser.
Arbeidslivet er i konstant endring, og kompetanseutvikling må være en kontinuerlig prosess. Det handler ikke bare om formelle kurs, men også om læring i hverdagen, bruk av mentorer og kompetansedeling på tvers av organisasjonen. Organisasjoner som skjønner viktigheten av dette opplever bedre prestasjoner og økt konkurranseevne.
En god bedriftskultur er avgjørende for å beholde de beste og skape engasjerte medarbeidere. Dette innebærer å skape en sterk og inkluderende kultur og et godt arbeidsmiljø, der medarbeidere føler seg verdsatt, sett og hørt.
Data og teknologi bidrar til verdifull innsikt. Eksempelvis kan medarbeiderundersøkelser bidra til å identifisere utfordringer, og dermed forbedre prosesser, produktivitet og øke trivsel og engasjement. Ikke glem utvikling av lederen selv. Organisasjoner som investerer i lederutvikling, har ofte både høyere engasjement blant medarbeiderne, og kan vise til bedre økonomiske resultater.
MedlemsfordelerSom medlem i Lederne får du trygghet i arbeidshverdagen, faglig utvikling og et stort nettverk. I tillegg får du lav boligrente, gode forsikringstilbud og andre rabatter. |
---|