Hjelp hvert enkelt medlem!

I over 42 år har Per Helge Ødegård hatt heltidsverv som hovedtillitsvalgt og hovedverneombud for alle medlemmene på sokkelen, og er den eneste som har sittet vedvarende i Equinors bedriftsforsamling siden 1995.

Tekst
Håkon Holo Dagestad
Foto
Håkon Holo Dagestad
Dato

Hovedtillitsvalgt for Lederne i Equinor (Eqaf) har et enormt erfaringsgrunnlag innen sin bransje fra de 36 årene han har vært medlem – både gjennom alle de ulike tillitsvalgt- og verneombudsrollene i Equinor, men også internt i fagforbundet Lederne.

Ikke planlagt

Ingen har sittet lenger verken i hovedstyret eller forbundsstyret enn ham. Som representant i Equinors bedriftsforsamling har Ødegård sett den ene konserndirektøren etter den andre komme og gå. Hele veien har han representert Lederne.

Ødegård startet som lærling på Statoils petrokjemianlegg i Bamble i 1982, og i 1986 søkte han seg ut på sokkelen. Der fikk han jobb på Gullfaks B, og etter 14 års erfaring gikk han i land som hovedtillitsvalgt for Lederne i 2000.

Basert på det store omfanget av vervene, og det vedvarende, store engasjementet han har for disse, er det nærliggende å tro at rollen som tillitsvalgt var noe han ønsket seg tidlig. Det var det imidlertid ikke.

– Jeg hadde i utgangspunktet ikke det i tankene i det hele tatt. Jeg ble bare spurt egentlig. Så sa jeg ja, og skulle være tillitsvalgt i ett år. Det er 24 år siden nå, humrer Ødegård.

 

Du må være interessert i arbeidstakeres rettigheter, menneskers ve og vel, og ha rettferdighetssans.

 

Per Helge Ødegård

Må være til stede

Da Ødegård startet som hovedtillitsvalgt var det 350 medlemmer i avdelingen. I dag er tallet 1600, med fem tillitsvalgte i jobb på heltid. I løpet av alle disse årene som hovedtillitsvalgt har han erfart at det er visse ting som må til for å være en god tillitsvalgt og oppleve vekst i avdelingen.

– Hjelp hvert enkelt medlem, og ta hver og en av dem på alvor. Ikke hjelp medlemmer halvveis, men vær der for dem fra a til å. På det punktet bør tillitsvalgte være kompromissløse. Du må være fysisk til stede med medlemmene, bygge tillit og levere gode resultater for dem over tid. Det tiltrekker nye medlemmer, og da opplever du vekst. Dette er ikke noe «quick fix», sier Ødegård.

Om du er ny som tillitsvalgt, er det viktig å ta det pent og pyntelig.

– Først og fremst, ikke vær redd for å ta tillitsvalgtrollen. Mange er redde for at det kommer til å ta mye tid, men gjør så mye som du rekker. Etter hvert som du kommer inn i det, tar arbeidsoppgavene kortere tid.

Hold deg oppdatert på ledelsesnyheter!

Meld deg på vårt nyhetsbrev.

 

Meld på

Tillit og rettferdighet

Forholdet til ledelsen er veldig viktig, ifølge Ødegård. Han trekker frem tillit som en avgjørende faktor.

– Hvis det ikke er tillit mellom deg og ledelsen, får du ikke utført mye. Tilliten bygges ved å ha en åpen tone, og innse at målene skal nås sammen. Lover og regler, prosedyrer og spilleregler må følges av begge partene. Tilliten er god å ha når det enkelte ganger kan gå en kule varmt. Oppstår det en uløselig uenighet, så må man bare gå videre, forklarer Ødegård.

I Ødegårds tilnærming til tillitsvalgtrollen ligger det et grunnleggende ønske om å bistå kollegaer som trenger hjelp.

– Du må være interessert i arbeidstakeres rettigheter, menneskers ve og vel, og ha rettferdighetssans. De stolteste øyeblikkene mine som hovedtillitsvalgt er når jeg bidrar til at kollegaer rettmessig får jobben sin tilbake. Det å rydde opp i urettferdige arbeidsforhold er det aller viktigste ved denne jobben, sier Ødegård.

Publisert i Medlem, Olje og gass