Pauser: Kvinne slapper av i gresset.
SMART AVKOPLING

Småpausene er gull verdt!

Uansett om du er leder eller medarbeider, ta deg mikropauser i løpet av arbeidsdagen. Både du og virksomheten du jobber i får mye igjen for det.

Tekst
Anne Wennberg
Foto
NTB/Scanpix
Dato

Hyppige pauser vitner ikke om latskap, men om at du er smart som tar både egen helse og evne til konsentrasjon på alvor. Bare det å løfte blikket og se ut, er bra. Reiser du deg opp og rører på deg en stund, er det enda bedre. Da øker blodsirkulasjonen og blodgjennomstrømmingen til hjernen. En tur ut er helt topp. I den mørke årstiden er det dessuten et poeng å komme seg litt ut mens det er dagslys.

– Man må ha mulighet for å kople bort oppgaver som er kognitivt krevende, for så å vende tilbake med fornyet kraft. Hjernen må få mulighet til hvile og restitusjon, også for å unngå stress. Når vi for eksempel arbeider med nye ting, oppleves oppgavene mer krevende. Vi har derfor bruk for pauser fordi vi raskere blir trøtte, sier arbeids- og organisasjonspsykolog Janne Skakon ved Københavns Universitet. Hun har undersøkt sammenhengen mellom pauser og produktivitet.

 

Gode helseeffekter

Også en svensk avhandling av Jasmin Müller ved Högskolan i Skövde, viser gode resultater:

Regelmessige mikropauser i massasjestol, ti minutter tre ganger i uka hadde god effekt på både fysisk og psykisk helse hos deltakerne. Etter åtte uker kunne hun konstatere at både puls og blodtrykk gikk ned, og intervjuer viste at de også hadde det bedre med seg selv.

Undersøkelsen viste dessuten at bare oppmerksomheten rundt det å ta pauser gjorde at også kontrollgruppen hadde helsegevinster av studien. Arbeidstakerne som deltok kom fra mange ulike bransjer, som helsesektoren og bilindustrien, og alle fikk oppleve gode effekter.

 

Bruker du e-post og chattekanaler i mindre grad når du kommuniserer med kollegene, og snakker direkte med dem litt oftere, får du enkelt de små pausene du har så godt av.

 

Tips til smarte pauser

Massasjestol er altså ikke nødvendigvis løsningen, men kan selvsagt være bra. Det er de små pausene som gjør susen og aksept for at pauser er bra. Å hente seg en kaffekopp noen ganger om dagen kan være vel og bra. Her får du flere tips til hva du kan finne på i de små, smarte pausene:

Løft blikket: Sitter du ved PC-en hele dagen finnes det er god regel å følge. Hvert 20. minutt fester du blikket på noe som står drøyt seks meter unna i minst 20 sekunder. Det skal forebygge såre øyne, smerter i rygg og nakke og hodepine.

Pust godt: Flere og flere trekker fram pusten som noe av det aller viktigste innen stressmestring. Lær deg enkle pusteøvelser, og kjenn hvordan pulsen roer seg. Det er svært effektivt og kan brukes både på jobben og ellers i livet.

Gå ut: Som vi har nevnt over, en tur ut i frisk luft når du tar pauser, gjør underverker. Dårlig inneluft gjør deg trøtt og senker effektiviteten. Aller best blir virkningen, om du opplever litt natur der ute.

Drikk vann: Drikker du for lite kan det utløse både trøtthet og stress. Vanndrikking har også den fordelen at du må reise deg for å hente det, og du får deg enda en mikropause når du må på toalettet.

Skriv mindre: Bruker du e-post og chattekanaler i mindre grad når du kommuniserer med kollegene, og snakker direkte med dem litt oftere, får du enkelt de små pausene du har så godt av. Dessuten er det hyggelig å snakke ansikt til ansikt, og kanskje du til og med plukker med deg en artig opplevelse på vei rundt i lokalet.

Kilder: forskning.no, chef.se, vdtidningen.se

Publisert i Arbeidsmiljø, Ledertips