Atle Vårvik deltok i to OL som skøyteløper på 1990-tallet. Under OL på Lillehammer fikk han ideen til det som i dag er MOT. Organisasjonen er i dag representert i fire verdensdeler og er en av Norges viktigste merkevarer.
Nylig holdt Vårvik kurset «Mennesker, internkultur og ledelse til nye høyder» for Ledernes medlemmer. Se oversikt over fremtidige kurs her.
– Jeg har alltid vært interessert i ledelse, kulturbygging og merkevarebygging, både i arbeidet i MOT og når jeg jobber med næringslivet. En sterk internkultur er det aller viktigste elementet for å lykkes med merkevarebygging i et langsiktig perspektiv, sier han. Organisasjonskulturen smitter også over på måten bedriftens produkter leveres på. – Derfor er en god profil og en sunn internkultur helt avgjørende, legger han til.
En sterk internkultur er det aller viktigste elementet for å lykkes med merkevarebygging i et langsiktig perspektiv.
Atle Vårvik.
Før bedriften kan begynne å bygge internkultur er det en del forutsetninger som må være på plass: – Først av alt må en tydelig ramme etableres, slik at alle kjenner spillereglene. Tenk på en fotballkamp: Spillerne vet at de er 11 personer på laget, og alle har sine dedikerte oppgaver for å vinne kampen. Slik er det også i arbeidslivet, og det er stor forskjell på organisasjoner, både i offentlig og privat sektor. De som har klare rammer – kall det gjerne verdigrunnlag – for hvilke spilleregler som gjelder, er de som lykkes best over tid, sier Vårvik.
Et annet utgangspunkt for god organisasjonskultur er å rekruttere de rette menneskene.
– Sørg for å utarbeide et tydelig rekrutteringsgrunnlag som definerer det du ser etter, og bruk tid på selve rekrutteringsprosessen. Noen ganger bommer du, men i mye mindre grad dersom du har et klart bilde av hvem du er på jakt etter, sier Vårvik.
Når en ny person er ansatt er det viktig at han eller hun plasseres på riktig sted i organisasjonen.
– Gi dem roller der de får brukt godfoten sin – der de har sine gaver, har de sine oppgaver. Gråstein kan bli til gull – og motsatt. En grundig opplæring er også helt avgjørende, sier han.
Når disse forutsetningene er på plass, kan du begynne å vise medarbeiderne tillit.
– Kraften som ligger i tillit er helt enorm! Medarbeidere som gis tillit blir så motivert at de nesten glemmer at de er på jobb, sier Vårvik.
Tillit er lønnsomt! Alt glir lettere og det er færre møter. Tillit er den aller viktigste faktoren for å skape og bygge suksessfulle team og organisasjoner.
Atle Vårvik.
Flere undersøkelser viser at høytillitsbedrifter har opptil 50 prosent høyere produktivitet enn lavtillitsbedrifter, og 70 prosent flere assosierer seg med bedriftens formål.
– Tillit er rett og slett lønnsomt. Alt glir lettere og det er færre møter. Tillit er den aller viktigste faktoren for å skape og bygge suksessfulle team og organisasjoner, presiserer Vårvik.
Eierskap og ansvarlighet er også sentrale nøkkelbegreper.
– Tillit, eierskap og ansvarlighet henger sammen, og det gjelder både for ledere og medarbeidere. Det handler om å virkelig eie sine egne oppgaver, og samtidig være bevisst på at du er en del av en helhet. Å ta ansvar for å selv bidra til å skape en god kultur er også viktig, i tillegg til å ta ansvar for egen utvikling, sier Vårvik.
Når en kultur bygd på disse faktorene er på plass, har organisasjonen kommet langt.
– Da vil medarbeiderne inspirere hverandre, men også leverandører og kunder, og du som leder kan trekke deg litt tilbake. Det kan sammenlignes med en bordtennisturnering: Du som leder setter i gang kampene, og så overlater du til medarbeiderne å spille pingpong med inspirasjon mens du er observatør, tilføyer han.
Det er lett å tenke at kultur er noe som handler om de andre, men det er viktig å formidle budskapet om at hvert enkelt individ har et ansvar for å bidra.
Som leder bør du inspirere mer enn å inspisere. Ha tro på dine medarbeidere i stedet for å kontrollere dem, det er mitt mantra.
Atle Vårvik.
– Pågangsmotet som bor i hver enkelt er selve kjernen i god internkultur. Engasjerte medarbeidere med god gjennomføringsevne er det som driver organisasjonen fremover. Alle kan ikke være Petter Stordalen – mange har mye entusiasme innabords selv om de ikke sier et ord, presiserer Vårvik.
– Det er helt avgjørende å være klar over at internkultur ikke bare bygges gjennom møter og prosesser. God internkultur kan være en viktig konkurransefaktor, fordi engasjement og entusiasme smitter. Som leder bør du inspirere mer enn å inspisere. Ha tro på dine medarbeidere i stedet for å kontrollere dem, det er mitt mantra, sier Atle Vårvik.