

Hun har sin bakgrunn fra strategifaget og underviser ved Norges Handelshøyskole i Bergen. Med alt fra digitalisering og sentralisering, til psykososiale utfordringer, har hun flust med spennende caser i alle bransjer og sektorer å vise studentene.
– De fleste driver mer og mer med strategi i dag, og er viktig for alle typer selskaper for å lykkes, sier Inger Stensaker som har gjort strategisk endring til sitt spesialfelt.
Stensaker forteller at mange har en idé om at strategiske prosesser er omfattende og vanskelig. Det trenger det ikke å være. Nøkkelen er å gå systematisk til verks, og avgrense for å holde det så relevant som mulig for akkurat din bedrift.
Det å være strategisk må ikke forveksles med å være utspekulert. Tvert imot!
– Det handler om å kartlegge globale makrotrender og å forstå konkurransesituasjonen i sitt marked, avdekke interne styrker og ressurser, så vel som svakheter. Med denne innsikten som grunnlag, analyserer, reflekterer og etter hvert staker du ut en retning, forklarer hun.
Gjør om til et avsnitt: “Med en tydelig strategi i bunn, er det lettere å holde stø kurs og vite hvilke prioriteringer som må gjøres på veien, ifølge Stensaker.
Mens det før i tiden var vanlig at strategiarbeidet var forbeholdt toppledelsen, har jobben over tid dreid seg mer og mer om å involvere og få hele organisasjonen med seg – både i formulering og implementering av strategi.
– Det har også blitt mer og mer vanlig at styret har et tydelig ansvar i strategiarbeidet, men det er ledelsen som må kommunisere strategien internt og eksternt og sikre motivasjon blant ansatte, sier hun og viser til tre nøkkelegenskaper en strategisk leder bør etterstrebe:
Selv om både gode formidlingsevner og motiverende fremgangsmåter er gull verdt i usikre tider, er det ingen hemmelighet at mange kvier seg for endring – kanskje særlig i større bedrifter der mange har jobbet i mange år. Da gjelder det å ha en god porsjon kløkt.
– Men det å være strategisk må ikke forveksles med å være utspekulert. Tvert imot! bemerker hun. – Da mister du fort tillit.
– Det som er viktig, er å bygge en felles forståelse av hvor vi er i dag og hvor vi vil. La det modnes litt hos folk, og ta det gjerne opp til diskusjon ved flere ulike anledninger. Sett opp en prosess, og lag analyser slik at en sammen kan reflektere rundt hva som skjer i og rundt bedriften over tid, råder hun.
Kommunikasjon og informasjonsflyt er helt sentralt i enhver strategiprosess.
– Vi trenger å vite hvorfor en gitt strategi eller endring skal gjøres. De ansattes støtte vil du trenge – både for å lykkes, men også om du skulle feile, påpeker Stensaker.
Hun forteller videre at strategi nesten alltid vedtas under stor usikkerhet. Uforutsette ting kan skje og feilvurderinger kan ha blitt gjort underveis. Da er det en ting som gjelder, ifølge professoren.
– Vær ærlig med de ansatte. Det gir respekt og gjør det lettere å få med seg folk i en eventuell snuoperasjon eller justering. Det siste er tross alt mest vanlig, smiler hun.
Heldigvis er det sjeldent at en god strategiprosess går ordentlig galt.
– Det er tre ferdigheter virksomheten trenger når en skal justere kursen, sier hun og lister opp:
– Sense hva som skjer i omgivelsene, gripe mulighetene som byr seg og deretter transformere virksomheten, avslutter Inger Stensaker som har skrevet boken Innovasjonskapasitet.
Les også boken Thinking Strategically, som kan lastes ned gratis her.
MedlemsfordelerSom medlem i Lederne får du trygghet i arbeidshverdagen, faglig utvikling og et stort nettverk. I tillegg får du lav boligrente, gode forsikringstilbud og andre rabatter. |
---|