Hva ønsker du å oppnå som leder? Og hva ønsker du å oppnå sammen med kollegene dine? Gode vaner og rutiner som du følger opp gjennom hele året kan være positivt for både deg og de du leder. Sett deg realistiske mål, og følg dem. Her er noe å teste ut:
Ha gode lister for hva du skal gjøre når. Det gir forutsigbarhet og gjør det enklere å følge opp og gjennomføre arbeidsoppgavene. Det fører også til mindre stress og gir en liten seiersfølelse hver gang du kan huke av for en gjennomført oppgave.
Husk at et lite vink i ny og ne kan være ekstra fint for den enkelte på hjemmekontoret.
Ta vare på de du har personalansvar for. Gå systematisk til verk når det gjelder oppfølging av hver enkelt. Ha oppstartssamtaler for å definer mål og forventinger sammen med den enkelte, og sørg for gode vaner og rutiner for oppfølging underveis. Husk at et lite vink i ny og ne kan være ekstra fint for den enkelte på hjemmekontoret.
Tungt å komme i gang etter helgene? Her er noen mer konkrete tips for struktur på uka.
For at du skal ha oversikt over hva den enkelte ansatte jobber med, er det nyttig å starte hver uke med å fordele og delegere arbeidsoppgaver. Lag et felles digitalt verktøy med oversikt over hva den enkelte skal gjøre de kommende ukene. Det skaper struktur og oversikt for alle – og et felles samlingspunkt.
Få med deg alle på laget. Det er lurt å friske opp alle felles mål – både målene som er hårete og langt fremme, og de kortsiktige og mer konkrete målene. Det skaper også en følelse av å være del av et felles lag.
Hvilke fagområder ønsker du å utvikle deg i? Velg deg ut noen kurs du ønsker å delta på allerede nå. Tips! Husk å dele noen utvalgte tips med kollegene dine etter hvert kurs.
Her får du oversikt over alle kommende kurs hos Lederne. Meld deg på i dag!
Husk, på grunn av at flere av oss har mer hjemmekontor enn før, er det viktig å huske på viktigheten av teambuilding. Ta med små grupper ut på gåturer, gjør noe sosialt sammen, og møt hverandre digitalt. Noe å glede seg til sammen skaper både samhold og gir motivasjon.