-Jeg heter Håkon Verner Nilsen, er 68 år og bor i Tvedestrand. Jeg utdannet meg som steward, noe som i dag kalles forpleining, og som kokk. Det startet med jobb til sjøs, og deretter begynte jeg som steward og kokk i Nordsjøen. Siden jeg hadde erfaring til sjøs fra før av ble jeg med på å flytte en flyterigg fra Cape Town til Norge, som en av de første oppgavene jeg gjorde. Det tok 66 døgn.
-Jeg drifter og jobber operativt i henhold til den avtalen ESS har med plattformene. Det dreier seg om å ha ansvar for personalet, innkjøp, følge opp menyer, og HMS blant annet. Ansvarsområdet er stort, og det gjelder å holde tunga rett i munnen.
-Jeg liker aller best å få alle medarbeiderne til å dra i samme retning. Vi er en servicebedrift, og er vi er avhengige at kundene er fornøyd med det vi leverer. Det er ofte utfordrende å tilfredsstille alle kravene samtidig som man skal holde seg innenfor budsjettet.
Jeg brenner for at alle skal ha det bra på jobben, og at de trives så mye at de gleder seg til å dra på jobb igjen.
Håkon Verner Nilsen
-Det må være at de skjærer ned på kontraktene, og det går blant annet veldig utover kokkene som skal stå i jobbene deres når de blir eldre. Renholdstjenestene har det blitt kuttet mye i, og konsekvensene blir at lugarene ikke blir rengjort hver dag. Beboerne må gjøre det selv, og det hendte ikke før. Arbeidskraft koster penger, men vi tilbyr velferd på plattformene – og den velferden er særlig viktig der ute, mener jeg.
-Det gir meg en god trygghet i arbeidslivet. I min stilling som tillitsvalgt har jeg tidligere opplevd at kollegaer har vært på grensen til å miste jobben, men som fikk juridisk hjelp fra Lederne. Advokathjelpen var avgjørende for at vedkommende fikk beholde stillingene deres, og da betydde det alt i verden for dem.
-Jeg føler at det er det forbundet som står meg nærmest. Gjennom mitt lange engasjement i Lederne vet jeg at det er en nær og trygg organisasjon.
-Medlemskapet i Lederne ser jeg på som en hvilken som helst annen forsikring. Den er der når du trenger hjelp. Det er også veldig verdifullt å ha et fellesskap på jobben med andre Lederne-medlemmer, og utnytte hverandres kompetanse. Vi arrangerer sosiale arrangementer og drar på turer sammen, og det bygger lagfølelse i gruppen.
-Jeg brenner for at alle skal ha det bra på jobben, og at de trives så mye at de gleder seg til å dra på jobb igjen. Det er viktig for meg, og det jobber jeg mye for å oppnå. Catering er et tøft område å jobbe i, og denne servicesektoren har en del sykefravær. Tempoet er veldig høyt, og man blir målt på kvalitet hele tiden. Derfor er det viktig med motivasjon blant medarbeiderne.
-Det ville vært å kunne få mer tid til å utføre oppgavene våre, og noen flere stillinger til kontraktene. Å få tildelt flere ressurser fra operatørselskapene til cateringselskapene, for det er viktig med den typen velferd ute på plattformene. Det er viktig med god ernæring og sunt kosthold, og det tar litt ekstra tid.
-Vær fleksibel, stå på og vær kvalitetsbevisst. Samtidig er det viktig å ta vare på seg selv og tenke langsiktig.
MedlemsfordelerSom medlem i Lederne får du trygghet i arbeidshverdagen, faglig utvikling og et stort nettverk. I tillegg får du lav boligrente, gode forsikringstilbud og andre rabatter. |
---|