Som ansatt har du krav på en skriftlig arbeidsavtale og arbeidsmiljøloven har regler for innholdet i avtalen. Men i lykkerus over å ha fått et nytt jobbtilbud er det lett å fokusere mest på lønnen og glemme andre vesentlige forhold. Det kan potensielt skape trøbbel senere i arbeidsforholdet.
Ledernes seksjon for arbeidsliv og jus har lang erfaring innenfor arbeidsrett. De bistår både medlemmer og tillitsvalgte med arbeidsrettslige saker og spørsmål, og har hjulpet mange med deres arbeidskontrakter.
Vi anbefaler at du først leser: 11 tips til deg som skal signere ny arbeidsavtale
Deretter bør du sjekke om arbeidsavtalen oppfyller lovens krav. Arbeidsmiljøloven regulerer nemlig hva arbeidsavtalen skal inneholde. Sommeren 2024 kommer det nye regler. Her kan du lese mer om disse: Nye krav til arbeidsavtaler
Fra 1. juli 2024 heter det i arbeidsmiljøloven § 14-6 at arbeidsavtalen skal inneholde opplysninger om forhold av vesentlig betydning i arbeidsforholdet, herunder:
a. Partenes identitet
b. Arbeidsplassen; dersom det ikke eksisterer noen fast arbeidsplass eller hovedarbeidsplass skal arbeidsavtalen gi opplysning om at arbeidstakeren arbeider på forskjellige steder eller fritt kan bestemme sitt arbeidssted, og oppgi forretningsadressen eller eventuelt hjemstedet til arbeidsgiver.
c. En beskrivelse av arbeidet eller arbeidstakerens tittel, stilling eller arbeidskategori.
d. Tidspunktet for arbeidsforholdets begynnelse.
e. Forventet varighet dersom arbeidsforholdet er midlertidig, samt grunnlaget for ansettelsen, jf. § 14-9.
f. Eventuelle prøvetidsbestemmelser, jf. § 15-3 sjuende ledd og § 15-6.
g. Arbeidstakerens rett til ferie og feriepenger, reglene for fastsettelse av ferietidspunktet og eventuell rett til annet fravær betalt av arbeidsgiver.
h. Arbeidstakerens og arbeidsgiverens oppsigelsesfrister og fremgangsmåte ved opphør av arbeidsforholdet.
i. Den gjeldende eller avtalte lønnen ved arbeidsforholdets begynnelse, eventuelle tillegg og andre godtgjøringer som ikke inngår i lønnen, for eksempel pensjonsinnbetalinger og kost- eller nattgodtgjørelse, utbetalingsmåte og tidspunkt for lønnsutbetaling. De ulike elementene skal angis særskilt.
j. Lengde og plassering av den daglige og ukentlige arbeidstid. Dersom arbeidet skal utføres periodevis eller den daglige og ukentlige arbeidstiden vil variere, skal arbeidsavtalen opplyse om dette og fastsette eller gi grunnlag for å beregne når arbeidet skal utføres.
k. Lengde av pauser.
l. Avtale om særlig arbeidstidsordning, jf. § 10-2 andre, tredje og fjerde ledd.
m. Ordninger for vaktendringer, jf. § 10-3, samt ordninger for arbeid utover avtalt arbeidstid, herunder betaling for slikt arbeid.
n. Opplysninger om eventuelle tariffavtaler som regulerer arbeidsforholdet. Dersom avtale er inngått av parter utenfor virksomheten skal arbeidsavtalen inneholde opplysninger om hvem tariffpartene er.
o. Innleiers identitet dersom arbeidstaker leies ut fra bemanningsforetak. Opplysningen skal gis så snart innleiers identitet er kjent.
p. Rett til kompetanseutvikling som arbeidsgiver eventuelt tilbyr.
q. Ytelser i regi av arbeidsgiver til sosial trygghet samt navn på institusjoner som mottar innbetalinger fra arbeidsgiver i denne forbindelse.
Informasjon nevnt i tallene 7 til 11 samt 13, 16 og 17, kan eventuelt gis ved å henvise til lover, forskrifter eller tariffavtaler som regulerer disse forholdene.
Som medlem i Lederne kan du få råd og juridisk bistand i saker som angår arbeidsforholdet ditt, slik som arbeidsavtale, stillingsendringer og oppsigelse.
Les mer om arbeidsrettslig bistand fra Lederne
Som medlem i Lederne kan du få råd og juridisk bistand i saker som angår arbeidsforholdet ditt, slik som arbeidskontrakt, stillingsendringer og oppsigelse.
Kilder: Lovdata.no og arbeidstilsynet.no