Hjem Nyheter Årets mest leste saker

Årets mest leste saker

Hersketeknikker, effektive strategier, humor og trivsel på jobb. Her har du en oversikt over de ti mest populære sakene i 2024.

Variasjon av bilder fra Adobes Stock / Getty Images/ Per Christian Lind fra årets mest leste saker i 2024 Adobes Stock / Getty Images/ Per Christian Lind

Blant mange spennende artikler fra Lederne, er det disse 10 sakene som har opptatt våre lesere mest i 2024. Bla deg gjennom listen og les nyttige artikler.

Portrett av Vibeke Holtskog
Tavle med notater for strategi og planlegging
Kvinne er på teamsmøte og vinker til skjerm
En gruppe ansatte snakker sammen, tema er narisissist på jobb
kvinne som har hentet mat til sosialt arrangement på jobben
Illustrasjon som viser viktige elementer ved endringsledelse
Tre mennesker i et møte på jobben.
En kvinne som skriver gode lister for å lede seg selv
En skjerm med masse postitlapper

1: Utsatt for hersketeknikker? Bruk «sjiraffspråket»!

De kan være vanskelige å identifisere og vanskelig å håndtere. Vibeke Holtskog og Lederne-tillitsvalgt Erlend Lien og deler gode råd for å oppdage oga knekken på hersketeknikkene.

2: 9 hersketyper du bør vokte deg for

Hersketeknikker er svært utbredt, og brukes både bevisst og ubevisst, og både i arbeidslivet og i privatlivet. Målet med bruken er typisk å fremheve seg selv på bekostning av andre. Professor Berit Ås har identifisert fem grunnleggende hersketeknikker.

3: Slik lager du en effektiv strategi

En strategi er en langsiktig plan og angrepsmåte for å nå et mål. I en tid med stor endringstakt, har strategiske metoder blitt viktige verktøy i enhver leders verktøykasse. Her er en oversikt som hjelper deg å lykkes med strategien.

4: Fem tegn på at jobbintervjuet var vellykket

Du har forberedt deg godt, og vist deg fra din beste side. Hva nå? Her er fem tegn som tyder på at jobbintervjuet gikk bra – og fire tegn som kan tyde på at det kanskje ikke gikk så bra.

5: Lær deg å takle en narsissist på jobben

Mange har dessverre opplevd dem; narsissistene på jobben. Men hvordan takler du dem, egentlig?

6: Positive pustehull i hverdagen gir økt trivsel

Sommerfest, julebord, fredagspils og små feiringer i hverdagen – sosiale samlinger på arbeidsplassen øker trivselen og bidrar til bedre bedriftskultur. Her er tipsene du trenger for å lykkes, og fallgruvene du bør se opp for.

7: Endringsledelse – dette trenger du å vite

Det er fort gjort å prioritere oppgavene som haster, og samtidig glemme oppgavene som er viktige. Det er imidlertid ikke alltid den beste prioriteringen. Med Eisenhower-matrisen unngår du feilprioritering, og forebygger unødig stress i hverdagen. Slik fungerer verktøyet.

8: Slik leder du uten formelt personalansvar

Skal du lede personer eller team uten å ha formelt personalansvar, er du avhengig av å inspirere og motivere for å oppnå mål. Det er fullt mulig, så lenge du er bevisst din egen rolle.

9: Led deg selv til suksess

Selvledelse handler om å påvirke deg selv til å ta bevisste valg. Det vil gi deg en hverdag med mindre stress, økt produktivitet og bedre balanse mellom arbeid og fritid.

10: Prioriter bedre med Eisenhower-matrisen

Det er fort gjort å prioritere oppgavene som haster, og samtidig glemme oppgavene som er viktige. Med Eisenhower-matrisen unngår du feilprioritering, og forebygger unødig stress i hverdagen. Slik fungerer verktøyet.