Hjem Nyheter Ledernes mest leste saker i 2023

Ledernes mest leste saker i 2023

Hersketeknikker, jobbintervju, humor og trivsel på jobb. Her har du en oversikt over de ti mest populære sakene vi publiserte i 2023.

Sammensatt bilde av fire artikler sine bilder Lederne

Mann som ser ond ut.

1. 9 hersketyper du bør vokte deg for

Hersketeknikker er svært utbredt, og brukes både bevisst og ubevisst, og både i arbeidslivet og i privatlivet. Målet med bruken er typisk å fremheve seg selv på bekostning av andre. Professor Berit Ås har identifisert fem grunnleggende hersketeknikker.

Vibeke Holtskog i Lederne.

2. Utsatt for hersketeknikker? Bruk «sjiraffspråket»!

De kan være vanskelige å identifisere og vanskelig å håndtere. Vibeke Holtskog og Lederne-tillitsvalgt Erlend Lien og deler gode råd for å oppdage og ta knekken på hersketeknikkene.

3. Led deg selv til suksess

Selvledelse handler om å påvirke deg selv til å ta bevisste valg. Det vil gi deg en hverdag med mindre stress, økt produktivitet og bedre balanse mellom arbeid og fritid.

4. Prioriter bedre med Eisenhower-matrisen

Det er fort gjort å prioritere oppgavene som haster, og samtidig glemme oppgavene som er viktige. Det er imidlertid ikke alltid den beste prioriteringen. Med Eisenhower-matrisen unngår du feilprioritering, og forebygger unødig stress i hverdagen. Slik fungerer verktøyet.

5. Fem tegn på at jobbintervjuet var vellykket

Du har forberedt deg godt, og vist deg fra din beste side. Hva nå? Her er fem tegn som tyder på at jobbintervjuet gikk bra – og fire tegn som kan tyde på at det kanskje ikke gikk så bra.

To menn i lønnssamtale.

6. Slik lykkes du med lønnssamtalen

Hvordan sikre at du etablerer et godt lønnsnivå og får lønnen du fortjener? Trond Jakobsen i Lederne og Hege Lunder i Virke, gir råd om hva du bør gjøre for en vellykket lønnssamtale – og om tabbene du bør unngå.

7. Lær deg å takle en narsissist på jobben

Mange har dessverre opplevd dem; narsissistene på jobben. Men hvordan takler du dem, egentlig?

8. Positive pustehull i hverdagen gir økt trivsel

Sommerfest, julebord, fredagspils og små feiringer i hverdagen – sosiale samlinger på arbeidsplassen øker trivselen og bidrar til bedre bedriftskultur. Her er tipsene du trenger for å lykkes, og fallgruvene du bør se opp for.

9. Personal eller HR – hva er forskjellen?

Sliter du med å slippe kontrollen og jobber i stedet døgnet rundt, eller klarer du å overlate ansvar til andre? – Delegering er nøkkelen til effektivt lederskap, fastslår psykolog Henning Bang.

10. Hvorfor går du egentlig på jobb?

Gir ikke jobben mening lenger? Blir følelsen sittende, er det på tide å gjøre noe med det. Her kan du se hva som faktisk gir motivasjon.