Strategiske beslutninger handler om hva organisasjonen skal være på lenger sikt, og har stor betydning for hvilke handlinger man iverksetter, ressursbruken og hvilken presedens som skapes. Uten en god strategi, er det vanskelig å vite hva som skal prioriteres. Det kan fort føre med seg både usikkerhet, ineffektivitet, mistillit og mistrivsel på arbeidsplassen. Derfor er strategisk kunnskap viktig å bygge fra bunnen av, og sørge for at du har hele organisasjonen med på implementeringen.
Les også: Ta eierskap til organisasjonens strategi – uansett hvilken rolle du har
En klar strategi viser den overordnede retningen og veivalgene i en gitt tidsperiode, og gir føringer for hvilke områder, endringer og forbedringer som skal prioriteres.
Begrepet strategi er satt sammen av de greske ordene «stratos» som betyr hær, og «agein» som betyr å lede. Faget har sine røtter fra militæret, særlig i forbindelse med større operasjoner. I denne sammenheng kan en god eller dårlig strategi bety forskjellen mellom liv og død. For en virksomhet handler strategiske beslutninger i stor grad om å bidra til at virksomheten manøvrer både raskere og bedre i et komplekst og dynamisk marked. Planlegging av egen aktivitet i forhold til endringer i omgivelsene er et av de viktigste strategiske grepene en kan ta.
I dag er de fleste bransjer utsatt for press og store omveltninger – enten det er snakk om digitalisering, sentralisering, klimakrise eller en usikker verdensøkonomi. Det fordrer god strategisk ledelse. Les mer om strategisk ledelse i endringstid.
God strategisk planlegging innebærer at en griper mulighetene som finnes og oppstår som følge av endringer i omgivelsene. Virksomheten må utvikle og tilpasse sine produkter og tjenester i henhold til disse endringene, eksempelvis endringer i etterspørsel eller endringer i konkurransebilde. Effektiv planlegging forutsetter at man skaffer seg en oversikt over de eksterne mulighetene og truslene. Dette for å unngå strategiske overraskelser og sikre at man er på rett vei når det gjelder den langsiktige utviklingen.
Ifølge en av vår tids mest innflytelsesrike strateger, Harvard-professor Michael E. Porter, handler all strategi om å forstå konkurransebildet. Videre handler det om å finne ut hva som gjør nettopp deg som aktør unik i ditt marked og verdifull for folkene du er til for.
Les også: Verdibasert ledelse – verdier er vårt moralske kompass.
Når du vet hvem du er, er det lettere å finne ut hvor du skal. Når du vet hvor du skal, er det dermed enklere å definere hva du skal og ikke skal gjøre for å komme dit.
Kort sagt, en god strategi gir deg et tydelig rammeverk å styre etter. Kan du huke av på alle disse, er du godt på vei mot en vellykket strategi:
God selvledelse er viktig for effektivitet og måloppnåelse. Lær deg selv og andre å lykkes med selvledelse.
For å sikre at alle drar i samme retning, gjelder det å gjennomføre alle steg i strategiprosessen. Dette vil som regel innebære at en jobber i fire faser. I første fasen skanner man omgivelsene og analyserer styrker og svakheter. Andre fasen er selve strategiformuleringen. Tredje fasen omfatter implementeringen, mens fjerde fasen er evaluering og kontroll. Det vil være kobling mellom de fasene, og man jobber frem og tilbake. Det finnes en rekke metoder og prosessverktøy en kan ta i bruk. Felles for dem er at de skal tydeliggjøre et eller flere av de følgende punktene:
En effektiv og helhetlig strategi inneholder kartlegging av alt dette. I prosessen kan det derfor være nyttig å ta i bruk flere ulike verktøy. Se liste i bunnen av saken.
I dag har de fleste store virksomheter bærekraft og samfunnsansvar som viktige mål – og handlingspunkter i sine strategier. Slik kan du også komme i gang med strategisk bærekraftsarbeid.
I strategiske prosesser setter vi gjerne et overordnet mål, som er langsiktig og med på å realisere virksomhetens visjon og forretningsidé. De strategiske målene bør være en mest mulig nøyaktig formulering av hva strategien skal føre til, altså hva en ønsker å oppnå. Målet kan både være av kvalitativ eller kvantitativ art, som for eksempel vekstmål, å være bransjens mest bærekraftige aktør målt i co2-utslipp, eller mest lønnsomme målt i omsetning.
For at et strategisk mål skal være lett å jobbe ut ifra, gjelder det å jobbe godt med formuleringen av målet. Når målet beskrives, bør du være helt tydelig og konkret i forhold til hva du ønsker å oppnå. For at du skal kunne vite at målet er nådd, må det være målbart. Mange har nytte av SMART-modellen som ved hjelp av en liten sjekkliste gjør det enklere å sette tydelig definerte mål.
En strategi er verdiløs om den ikke settes ut i live og får oppslutning hos folka den angår. Den må kommuniserer og implementeres. Her er 7 trinn for implementering av strategien:
God driv mot målet avhenger av motiverte folk. Her er en oversikt over spørsmål du kan stille deg selv og andre for å få fart på motivasjonen.
Kilder: Snl.no, Harvard Business School, “Strategi i praksis” av Erik Wilberg.