Hva menes egentlig med god ledelse? Og hvilke egenskaper er viktigst for å lykkes med lederskapet? Et stadig tilbakevendende tema, enten du er fersk i arbeidslivet eller snart inntar pensjonisttilværelsen.
– Jeg tror det meste koker ned til kommunikasjon. God ledelse handler om at man får gode tilbakemeldinger om man gjør noe bra, og konstruktive tilbakemeldinger når man ikke gjør det bra. Det har hjulpet meg. Da føler jeg at man blir sett og får muligheten til å gjøre en god jobb, sier Daniel André Fortun.
Han er i sluttfasen av masterstudiet Business Analytics ved BI, og jobber samtidig som finanskonsulent i Intunor Finance. De siste årene har han også vært medlem av Lederne, og benyttet seg av både kurs og webinarer hyppig.
Fortun er ikke alene om å vektlegge tilbakemelding som en viktig forutsetning for å lykkes med god ledelse. Den såkalte Generasjon Y (født mellom ca. 1980-2000) foretrekker i enda større grad enn tidligere generasjoner en tettere dialog og mer løpende samtaler, enn den mer formelle stilen med vurderinger og utviklingssamtaler, skriver professor i ledelse og organisasjonsatferd Jennifer Jordan i en artikkel på ledernytt.no.
– Jeg har troen på ledere som kan skape en delingskultur hvor man jobber mot et felles mål, uten intern konkurranse. Man må gå bort fra kulturen med spisse albuer, og heller se på ansatte som et team, sier Fortun.
Praktisk erfaring vinner ofte. Samtidig tror jeg, uansett hvor gammel du er og hva du har jobbet med, så er nøkkelen å være åpen for andres synspunkter, kulturer og utgangspunkt.
Daniel André Fortun
Han tror alle i arbeidslivet, uansett alder og erfaring, har noe å lære av hverandre. Og tror de som tør å se på det som en styrke, vil vinne mye på det.
– Vi som er ferske i arbeidslivet har masse å lære av de som har vært i arbeidslivet lenge. Praktisk erfaring vinner ofte. Samtidig tror jeg, uansett hvor gammel du er og hva du har jobbet med, så er nøkkelen å være åpen for andres synspunkter, kulturer og utgangspunkt. Da tror jeg begge parter vinner mye, sier Fortun.
Vidar Mostrøm har snart jobbet 33 år i Nordsjøen, på tre forskjellige installasjoner og med 12 forskjellige arbeidsgivere. I dag er han prosessteknikker på Gjøa plattformen, der Neptun Energy er operatør. Om to år er han klar for å innta pensjonisttilværelsen.
– Det å være en god leder er ikke alltid like lett. Det viktigste er å lede på en måte som gjør at man får folk med seg, og ikke mot seg. Alle må behandles med respekt, samtidig som det er viktig å gi tilbakemeldinger – både positive og negative, sier Mostrøm.
Hallstein Tonning er hovedtillitsvalgt for Lederne i Equinor, og holder til på hovedkontoret Forus i Stavanger. Om tidligst ett år skal han gå av med pensjon. Han mener gode og forutsigbare rammebetingelser og tid til å prioritere ledelse, ikke bare fag, er viktig for å lykkes. Han tror nøkkelen for å lede best mulig, på tvers av generasjoner, er å kjenne sine medarbeidere godt. Vite hva som skal til for å motivere og engasjere, og huske på at alles bidrag er like viktige for å lykkes.
Så hvilke råd har du til studenter som skal inn i arbeidslivet. Hva bør de se etter i en god leder?
– Holdninger, kommunikasjonskompetanse og mellommenneskelige ferdigheter er viktig. Og unngå «fjernledelse» om mulig. Det bør heller være som et supplement, sier Hallstein.