Det er ingen hemmelighet at generasjoner er ulike, og at det også kan komme fram i arbeidslivet. Særlig på arbeidsplasser med store aldersforskjeller mellom de ansatte.
– Vi har en helt ny generasjon av kompetanse i arbeidslivet nå enn tidligere, og forskjellene kan på mange måter være veldig tydelige, forteller Karen Kollien Nygaard, psykologspesialist i Organisasjonspsykologi til Ledernytt.
Men heldigvis er utfordringene færre enn fordelene, mener hun. Likevel er det enkelte ting det kan være greit å være oppmerksom på. Både i arbeidsmiljøer hvor lederen er den unge og de ansatte er eldre, eller motsatt, kan begge parter få en følelse av ikke å bli respektert.
– De eldre kan kanskje tenke noe i gata av «hva kan vel den jyplingen der?» om sin yngre leder, og dermed få ham eller henne til å føle seg mindre respektert av sine ansatte. På samme tid kan en eldre ansatt føle seg lite respektert når det kommer en yngre på banen, som i tillegg skal være hans eller hennes sjef på toppen av det hele. Sånt kan det lett bli litt knuffing av, forteller Kollien Nygaard.
Vi har en helt ny generasjon av kompetanse i arbeidslivet nå enn tidligere, og forskjellene kan på mange måter være veldig tydelige.
aren Kollien Nygaard, psykologspesialist i Organisasjonspsykologi
En løsning kan være å teste konseptet med omvendt mentoring – som faktisk vil løfte fram verdien av aldersforskjeller på arbeidsplassen. Et konsept hvor det handler om at den unge er mentor for den erfarne. Nye generasjoner betyr nye forventninger og krav, og selskaper som tar det på alvor har et konkurransefortrinn i kappløpet om de beste hodene.
Erfaring viser at denne formen for mentorskap gir verdifull kompetanseoverføring, og nettopp derfor har konseptet tatt av i USA og Kina.
Ofte handler det om å se kompetansen til den enkelte, uavhengig av alder, og ikke minst sørge for en kommunikasjon som når ut til alle – uavhengig av generasjoner.
For at en arbeidsplass skal fungere for alle aldersgrupper, og for å unngå misforståelser, er det spesielt tre tips det kan være lønnsomt å følge. På Fagbloggen.no anbefaler Marit Johnsen Høy, tidligere kompetanserådgiver i Fagakademiet følgende:
Ungdom kommuniserer på en helt annen måte enn de som vokste opp for 20, 30 år siden. Det skal man ta på alvor, og være bevisst på hvordan man kommuniserer i ulike situasjoner.
Flere arbeidsplasser består av personer fra ulike kulturer og med ulike språk. Det stiller krav til hvordan vi kommuniserer med hverandre for å unngå misforståelser og konflikter.
3. Kommunikasjon i stressende perioder
Stress og lav bemanning kan prege både arbeidsmiljøet og måte vi kommuniserer med hverandre på. Så husk å puste med magen og holde en god dialog selv i stressende tider.
Selv om det er viktig for enhver leder å være bevisst på kommunikasjonen med ulike generasjoner, er det kanskje spesielt viktig for den nye, unge lederen.
Kommer du inn som ung, fersk leder i en bedrift, kan det være lønnsomt å vise ydmykhet.
– Noe av det yngre ledere oftest brenner seg på, er at de kommer inn i en bedrift og tror at de kan ledelse. Du har jo tross alt gått skole, så ledelse kan du jo. Eller? For å kunne være en god leder trengs det erfaring, så her er det å vise ydmykhet overfor dine ansatte svært viktig, forteller Endre Sjøvold ved institutt for industriell økonomi og teknologiledelse ved NTNU til Ledernett.
Han anbefaler deg å snakke med og spørre de ansatte med lengre fartstid enn deg om råd, i stedet for å kjøre ditt eget løp.
– Faktisk er det nettopp det som gjør at du virker selvsikker og som en sterk leder, når de ansatte ser at du er såpass trygg på deg selv som leder at du tør å komme til dem for råd og veiledning, forteller Sjøvold til Ledernett.
Er du ny, ung leder? Sjekk denne saken for gode tips!